August 1997 Nissedal med Olsen og hand shake # 4

Olsen is back! Han ringte og ville til Nissedal. Broærn fikk med en klassekamerat så vi var fire. Endelig fått lappen så vi kunne kjøre. Henta Ols i Åsgårdstrand. Sykt stort hus med svømmbasseng. Skikkelig sosseklump familien den Olsen-familien. Digg å styre bilen selv. Prøvde å kjøre fort for å imponere Olsen. Han snakket mye om Cham og Nord Norge. Tydelig at han er veldig god. 
 
Godt å komme tilbake til Nissedal. Var der to turer tidligere i sommer med Øyvind og Ulven. Gikk Hægar Via Lara. Klatre CVen begynner å ta form. Hægefjell føles som hjemmebane nå, selv om vi ligger søvnløse hver natt i vår "Camp 4", nervøse innfor morgendagen. Olsen lagde en god gryte om kvelden. Hadde med en minianlegg til cd-spillern og øl. Rutinert turfyr han Ols. Vi snakket om The Golden Age i Yosemite. Olsen sa at vår egen Golden Age snart ville komme. Skjønte ikke helt hva han mente, men han mente det selv i allefall.

Dagen etter skulle broærn og Espen ga "Via Lara" og jeg og Olsen "Slow Motion". Olsen lagde kaffe til oss. Har aldri drukket kaffe før, men Olsen mente det var bra for å få "lagt en kabel" før turen. Og jammen så fikk han rett. En fyr på parkeringen kommenterte at vi hadde stort rack. "Skal dere gå Trollveggen!?", ropte han hånlig. "Den har jeg gått", tenkte jeg, men torde ikke si det høyt. Olsen derimot gav han et kaldt blikk og snudde seg mot meg og sa "Småfolk!". Slow Motion gikk bra selv om Olsen måtte "kable" på innsteget. Mulig han er blitt imun mot kaffee?. Olsen lede cruxet teknisk. Er grad 8-. Alt for hardt for oss. Han lærte meg å ha ryddige standplasser med cordelett og at det var viktig å plukke opp søppel og gamle rapellslynger. Mye å lære. Følte jeg imponerte litt selv med ene taulengden etter cruxet som kun hadde tre sikringer, men Olsen mente at jeg det var urutt å kreve vandremetode for å komme opp til hylla jeg satte stand på. 

På vei hjem skulle jeg ønske turen aldri skulle ta slutt og at vi kunne klatre resten av uka istedenfor å dra tilbake til hverdagen i Tønsberg. Kjetil kjørte og Olsen lærte han triks for å kjøre forbi andre biler. En Mercedes tutet på oss og ville kjøre om kapp. Olsen gav broærn ordre om å henge seg på og det bleet slags race lang E18. Broærn kræsjet nesten til slutt og Olsen kommenterte at han trengte mer trening

Denne turen gav oss smaken på noen nytt. Vi vil ha mer!


No comments:

Post a Comment