August 1997 Storen

En uke siden siste tur med Olsen og han ringte igjen! Ville til Hurrungane. Broærn skulle jobbe, men jeg kunne. Lang biltur til Jotunheimen i Olsens Camry. Tid til å prate. Olsen føles som en slags master, en mester. Håper jeg kan bli hans lærling eller i allefal hans håndlanger. Han har levd livet og oser av kunnskap. Ikke slikt jeg lærer på videregående, men andre ting som er mye viktigere. Om livet, menneskene og hvordan man skal oppføre seg.

Ankom Turtagrø sent. Mørk på Skagastølsbreen. Var mye snø der i fjor, men nå var det kun blåis igjen. Vi hadde ikke stegjern eller isøkser så forstod vi ikke ville komme oss opp til Bandet. Heldigvis kom en gjeng fra Hedmark. De hadde isutstyr. Bant oss inn i tauet deres og kom oss opp.

Olsen satte opp teltet sitt på Bandet for å så sette på en radio og diske opp med mat. Jeg ble grensesatt på at jeg hadde for mye olje i panna. Nektet for at det var galt, selv om jeg visste han hadde rett. Dagen etter sov vi lenge. Digg å være i fjellet, det alpine fjellet. Olsen lagde kaffe til meg. Begynner å venne meg til smaken og reaksjonene i magen. Olsen lærte meg at det er viktig å brenne dopapiret. Gikk opp til Bandet og klatret opp noe vi syntes så kult ut. På toppen møtte vi Hedmarksgjengen. De hadde brukt hele dagen. "Jasså, ny varinat?" sa han ene. De var typiske ViMenn-/Vildmarksliv-/turer-i-skog-og-mark-menn som tydligvis prøvde å fremstå tøffere enn de var selv om de hadde samekniver hengdende på selen. Olsen overså svakhetene deres glatt og smilte og lo til dem. Etterpå sa han til meg at de var kaffekokere, men at det var viktig å respekter alle mennesker uansett egenskaper. Viktig lærdom.

På vei hjem stoppet vi i Otta. Avisene skrek om prinsesse Dianas død. Sjokk. Olsen ble "stoka" som han kalte det. Kult uttrykk som jeg umiddelbart adopterte til mitt eget ordforrråd tross de tragiske omstendighetene.

Hjemme malte jeg en akvarell med Dyrhaugstind som motiv.

1 comment:

  1. "Håper jeg kan bli hans lærling eller i allefal hans håndlanger."

    Diggbart sitat som jeg umiddelbart adopterer til mitt ordforråd.

    Thomas M

    ReplyDelete