Desember 1996 Musekollen med The Ols og hand shake # 3

Lite å melde fra i høst utenom den vanlig klatringen på Husvik og Messehallen. Ellers har vi blitt myndige. Fikk noen penger på 18-årsdagen som vi brukte på isutstyr. Lånte Fiaten og Audun kjørte oss til Skien og Ofte Haraldsen. 

Olsen tok endelig kontankt i rett før jul. Han hadde fri og ville klatre is fredag, men vi hadde siste eksamen samme dag. Ble enige om at han skulle hente oss på skolen klokken tolv. Leverte to timer før tiden og løp inn på do for å skifte. Digg å rive av det sivile antrekket og trekke på gore-tex-uniformen. Endelig en smak av voksen frihet. Utenfor vente OIsen og Frank i Camryen. Vi satte oss lydige i baksetet. Så lenge Olsen og Frank snakket om damer og sprit holdt vi klokelig kjeft, men torde å snakke når temaet kom inn på klatring. Vi hadde jo gått Trollveggen selv om jeg hadde begynt å grine oppi der. Olsen syntes det var synd det ikke var noen fjell i Tønsberg. Vi kommenterte at det sikkert hadde gitt et annet klima med mere regn. Olsen mente vi var smarte. Selv tok han exphil og jobbet på Dekksenter. Mulig han skulle overta en butikk i Nord Norge. Hørtes kult ut der oppe han kom fra. Finnsnes. Masse fjell og fosserr som ingen visste om. 
Vi parkerte nedenfor fossen ved Musekollen i Lågendalen. Sist vinter parkerte vi alltid overnfor siden vi rigget topptau, men nå skulle Olsen lede. Det ble et stort øyeblikk for oss og Frank. Olsen klatret fort med sitt Charlet Moser-utstyr. Rart han ikke var redd. Jeg sikret han. Broærn ville lede en isstripe på siden som gikk opp mellom noen trær, men satte seg fast der isen tok slutt. Olsen måtte redde han ned. "Urutt, jævlig urutt", sa Olsen. Der lærte vi et nytt utrykk, urutt. Skal bruke det mye. Da jeg toppauet opp føltes det mye vaskeligere for meg enn det hadde sett ut for Olsen. Topptaufastet var en liten rot som hang nedover. Etterpå sa jeg at jeg syntes det var litt skummelt, men Olsen garanterte at det ville holde og  sa at de i alpene brukte mye dårligere sikringer. Han hadde sikkert rett. Tilbake i Husvikåsen hadde vi mye å snakke om jeg og broærn. Vi vil og lede Musekollen i vinter! Håper vi tør og håper vi ikke faller.

No comments:

Post a Comment