Mars 1998 Påske i Hurrungane

Endelig påskeferie. Broærn dro i forvegen til Hurrungane sammen med Morten Larvelegger og Are Gladkristen. De overnatta i rundkjøringen i Sogndal og kræsja i Fortun, men det er en annen historie. Jeg kjørte med Olsen fra Oslo i rustne Camryen hans. Da vi passerte Hydnefossen ble jeg gira og så mer på fossen enn vegen og sjena Camryn. Fikk pepper fra Olsen som sa jeg var urutt sjåffør. Skulle hatt fokus på vegen. Men parerte kritikken med å spørre Olsen åssen hydrokarboner bilen hans går på. Det klarte han ikke svare på. Han hadde så rett i kjøringa mi. Dust av meg å svare med å være besservisser fra videregående skole.
Ankom Turtagrø sent på kvelden. Sterk snøføyke. Men Olsen navigerte trygt over breen uten kart eller kompass. Vi traff rett på Hytta på Bandet. Der var det folksomt. Til sammen 10 personer. Inkludert noe franskmenn som hadde gått på beina opp. Broærn og Are hadde gått Andrews dagen før. Den var vi andre gira på også.
Stod opp tidlig og scramblet oss opp til Andrews Renne. Kjempekul miksklatring opp tre fine taulengder. Helt annerledes enn på sommern. Tok litt tid da et taulag på tre var foran oss som måtte få låne halvparten av isøksene våre. Broærn møtte oss på returen for å redde oss. Men alt var ok.
Neste dag skulle vi gå større saker. Jeg og Olsen skulle fikse de første taulengdene på Vestveggen. Olsen gikk raskt den første i fri. Så meg opp seksminusen med litt teknisk. Veggen over var full av issopper. Plutselig løsnet en diger sopp hundre meter over oss. Den bommet på meg, men jeg frika. Olsen ville videre, men jeg ville ned. Baila på den største Cassin Joss kamkilen min. Det var den påsken. Men jammen var den fet.















No comments:

Post a Comment