Bonustur opp Via Laaara

Nisseruu med Øyvind. Ols var opptatt med sivile saker. Opp med leiebil. Broærn jobba lørdagen og ankom i Santanaen rett før det ble mørkt. Han hadde satt nye rekord Tbg-Nisse. Da hadde jeg og Øyvind gått Sternschnupfe. Broærn var så gira at han dirret og ville klatre noe med en gang! Ble enige om Via Lara. Speed ascent. Øyvind stilte med stoppeklokke og vi beina inn i skogen. Hadde kun med 5.10-anmarsjsko og kalkpose. Et lag var i toppen da vi begynte.10 minutter senere passerte vi dem. De mente vi kunne falle i hodene deres og sa at vi var dumme. Sikkert sure fordi de selv var treige. Olsen ville sikkert omtalt dem som småfolk, men vi var for andpustne til å svare. Oppe på toppen orket jeg ikke holde følge med broærn, som beina opp svaene. Da jeg kom ned til campen et kvarter etter broærn fikk jeg vite at tiden hans ble 42 min bil til bil. Regner med det ble rekord. Kanskje en mer kondisjonsmessig prestasjon enn klatremessig. Uansett kult. Litt sånn Jockabrothersvarianten av det Hüberbrødrene driver med i Yosemite. Olsen har snakket mye om speed ascents og teknikkene de bruker i USA og Alpene. Kanskje noe å videreutvikle neste sommer? Campet ved bilen da det var mye folk å henge med på kvelden blant annet grenlandsgjengen og Ticka. De snakket høyt om ting som vi sjarte sjelene ble sjokka over å høre, men morsomme folk. Da vi skulle legge oss kom taulaget vi hadde passert ned til teltet sitt. De gadd ikke hilse. Småfolk. Dagen etter regnet det og Gunnar fra Grenland kjørte Lada Nivaen sin fast på toppen av en rot og alle måtte hjelpe til.

No comments:

Post a Comment