August 2000 Hotshots i Oslo

Ols ringte meg på jobben; ”Halla balla! Nå som dere har møtt Osloklatrerne er det på tide å møte verden. Sterke briter, Holding og Næss sr har foredrag på Idrettshøyskolen i kveld. Kom innover!” Ble gira, men jeg hadde lovet min far, klokkeren, å tørke støv av salmebøkene i Domkirken. Allikevel sa jeg ja til Ols før jeg ringte pappa og serverte en unnskyldning (on sight) om jeg måtte hjelpe Olsen med å skrive søknad til Tindekluben. ”Du forstår, pappa, Olsen sliter med stavingen.” Pappa forstod meg.

Broærn jobba natt, men jeg fikk med meg Morten Larvelegger. Var sent ute så Larveleggern gasset sin gamle MB 240 E opp i 150 på E18. Lærte han Ols´ sniketric i Lierbommen. Ols venta på parkeringa. Mye folk. 5.10-sko og skitne bukser tydet på at de var klatrere. Larveleggern ville bytte klær og stod plutselig i bare stringtrusa. Følte meg som en bygdetulling da jeg så han trekke på full gore-tex-dress. Ols himla med øya. En fyr hadde punktert med bilen. Larveleggern ville hjelpe han med jekken, men da  sa Olsen; Ikke drit deg ut a! Du er i Oslo nå!

Stappfult auditorium. Fikk øye på en rød krølltopp, Robert C, Skandinavias beste klatrer. Lest om han i Nor Klat + at broærn kjøpte sine første boreal-sko av han på SH. Da broærn sa de var så trange at det gjorde vondt svarte Robert at; klatring er en smertefull sport. Etter broærn senere besvimte av smertene på Tyrion måtte han kjøpe nye. Uansett, der satt han rett foran oss. Larveleggern la merke til han senere enn meg og da reiste han seg midt under introen; Se der Marius! Der sitter jo selveste Caspersen!, ropte han. Alle snudde seg mot oss og jeg prøvde å krympe sammen i stolen ved siden av Larveleggern, der han stod i full gore-tex. Olsen bare lo.

Foredraget var imponerende, en fyr på fremste rad stilte mye rare spørsmål. Arne Næss ville bokse med Holding & Co. De viste scener fra en filmen Hard Grit og speedascents i Yosemite. Det må vi gjøre i Nissedal, sa Ols. Speedascents kombinert med lange runs er framtida. Speed is safety, som dem sier i alpinismen.

Etter foredraget snakket Ols videre om å kombinere teknikker fra buldring, alpinklatring og filosofi. Fart, følelse og flyt var stikkordene. Larveleggern derimot var mest opptatt av Moffats utsagn om; when i doubt run it out. Vi avtalte nye tur til Nisseru neste helg før vi tok Olsen i hånda og kjørte hjem til Tbg.

No comments:

Post a Comment