August 2002 Skolestart NTH og Hell

Kanke jobbe på psykiatrisk resten av livet mener Ols. Sammen med klatreonklene råder han meg til å ta meg sammen, få en utdannelse. Pakker saaben og kjører opp for forkurs i matematikk på NTNU, eller NTHi som de kaller det. 

På vei inn i Trondheim står en kjent fyr og gliser i veikanten, Pål H. Han overvåker familiens laksevall i Nideleven. Han ønsker meg lykke til i fødebyen sin før jeg kjører mot hybelen. 

Død by før studiestart. Kjenner ingen på NTHi, men havner på 12kaffen første dagen. En liten sørlending, Huuugo, kommenterer steepstone-genseren min. Han klatrer selv. Har gått niminus og kjenner selveste Snadderloffen og har klatra med Fluge. I kantina, eller handgaren som den kalles, sitter klatrerne ved sitt faste bord og danner 12kaffen, en institusjon i trønderklatremiljø som har bestått i årtier. Klatrerne oppfører seg annerledes enn osloklatrerne. Ingen cafeconbar- eller buddhabar-fakter her. Skitne bukser, lusekofter. Noen snakker, andre grynter og enkelte sier ingen ting. En eldre skjeggete fyr har karabinkrok festet til kaffekoppen sin. Koppen har bilde av et troll. Jeg spør de andre hvem han er. Ingen vet helt sikkert, men han begynte visst på NTH i 1978. Uansett så er han klatrer og derfor akseptert. Jeg husker Olsens formaning alle fortjener en sjanse og innser at det er slik ånden er her oppe. Grader og sosiale egenskaper er uvesentlig så lenge folk er gira på tur. Kult!


Hugo tar meg med til Hell. Langt fra Nissedal fåsds. Visuelt et helvete, men mye ruter..harde ruter og sterke folk. Her skal jeg altså henge ettermiddag etter ettermiddag, tenker jeg mens jeg pumper ut på oppvarmingsruta, Hells alderhjem, en 6+.
DU MÅ GÅ OPP TIL UNDERKLINGEN OG SETTE OPP HØYRE FOT! DET ER LÆTT!, en rødhåret bergenser med svulmende muskler avbryter tankene mine. Eh, ja ruta er lett…6+, svarer jeg, Men jeg har ingen pump!
Skolestarten på Hell blir hard. Jobber på en 7+, Go to Hell. Greier flyttene, men pumper ut gang på gang. Til slutt innser jeg min manglende kapasitet og går rett på ruta uten oppvarming. Klipper ankeret grisepumpa, men får i allefall gått den. Er i gang. Så gjør jeg noe som Techno kommer til å kritisere meg for i flere år. Hopper over pyramidebygging og går rett på Tvangstrøya, en 8/8+. Greier flyttene, men pumper ut der og. Digg å henge på noe hardt, kjenne på movsa. Langtidsprosjekt. Henger igjen slyngene min og gjemmer tauet under en gran.

Sender cragrapporter på mail fra alle Hellturene til onklene i Oslo. Tech og OP gir beta, men Olsen er bekymret for sportsklatrefokuset mitt og mener jeg trenger en fjelltur. Blir invitert til Innerdalen neste helg. OP og Espen skal og med. Gleder meg!

7 comments:

  1. Anonymous3:10:00 AM

    ruta du har tegnet er nok lysere tider, ikke aldersheimen

    ReplyDelete
  2. Anonymous3:14:00 AM

    Ja høyre fot opp v underkling høres mer ut som LT

    Anonym Autist

    ReplyDelete
  3. Så deilig det er å lese innlegg av ekte autister. Det gir på en bisarr måte livet mitt mening, for jeg vet nøyaktiv hva dere mener. Underkling med høyre: Klassisk Lysere Tider beta.

    ReplyDelete
  4. Anonymous5:15:00 AM

    Ah, stemmer det! Seff er det Lysere tider. Legger meg flat. Må ta skolen mer seriøst.

    Anonym blogger

    ReplyDelete
  5. Anonymous5:23:00 AM

    Underkling mot høyre = gir meg følelsen av kaldpump og stive sener, Hell åss

    Anonym Astmatiker

    ReplyDelete
  6. Anonymous6:58:00 AM

    lysere tider blir forresten nedgradert til 6 i den nye trondheimsføreren: sjukt enkelt når du kan underkling-betaen.

    ReplyDelete
  7. Anonymous10:57:00 PM

    Lææt er det i alle fall ;)

    ReplyDelete