Desember 2000 Is, Krimpebord #1 og NK






O P P D A L   /   T R H J 

Gira på is og CR-materialet og drar til Drivdalen. Brorærn bailer pga eksamenstid. Digg å være on the road igjen! Storm over Dovre. Ols finner en lun tunnel under E6. Sover godt selv om semitrailerne dundrer forbi over hodene våre. Neste dag går vi Kongsvoldfossen. Soloerer opp bekken til siste taulengden. Møter en gjeng fra Oppdal under cruxet. Hyggelig locals. De skal revolusjonere stæshmarkedet med sin internettbaserte butikk. Weben har virkelig tatt av når folk ute i bøgda kan selge stæsh til byfolket via datamaskiner. De sier firmaet skal hete vertical play ground. Tar et bilde av Ols som leser Norsk Klatring  på toppen som skal brukes i en reklame for bladet.


Kjedelig i teltet under E6. Kjører til Trondheim for å besøke broærn. Blir stoppa av politiet. Får fartsbot. Krajser hos broærn. Stor gjensynsglede. Prater høl i hue på hverandre hele natta. Neste dag kjører vi hjem og klatrer litt på Brudgomsbjølla. Ols leder bratteste variant. Mye tynne istapper, eller galleri som de kaller i det i Rjukanføreren. På cruxet skal Ols sette en skrue. Får den ikke inn. Rister på hue og ser ned på meg. Det var visst min skrue. Uslipt. Ols liker ikke når utstyret ikke er vedlikeholdt. Skammer meg.
K R I M P E B O R D E T

Helgen etter er jeg for første gang i mitt liv invitert på julebord. CRgjengen kaller det krimpebord. Møter spent opp i Theresesgate. De fleste har jeg kun møtt på weben og aldri virkeligheten. Litt skuddrett setter jeg meg ovenfor en mørkhåra fyr. Viser seg å være Jo. Jeg skal til å prøve å finne på noe å si, men han er tydeligvis en skikkelig skravlepappegøye og åpner umiddelbart kjeften. Bergenser, jurist og verdensvant. Jåssa du har klatret mye i Nissedal? Fint der. Vært der selv. Ja Uskedalen er muligens mye bedre…samtalen tar form og flyter lett. Jeg puster lettet ut. Vi prater, ruter, fjell, moves og jeg får servert førstehånds info om moves og sladder fra klatremiljøet i inn og utland til pinnekjøtt og akevitt. Føler meg valgt inn i et eksklusivt selskap og stusser litt over hvordan jeg havnet der helt til jeg nok en gang kommer på at det er takket være Olsen.

Kvelden begynner å ta av. Muskken er på full guffe. Noen sofasurfer helt til sofaen knekker. Foruten om meg og Ols, har alle gått grader i øvre åtter eller nedre niertall. På tide rangere hverandre. Finne alfahannen. Blir full slosskamp. OP har en kasserolle på hodet, mens Tech eller Jo? slår han i hue med en hammer. Bryting og boksing. En blør neseblod. Ting knuser. Fin gladvold. Mens jeg kjemper så godt jeg kan undrer jeg meg over hvordan folk oppi trettiåra kan oppføre seg slik. Sanne forbilder. Ols vinner til slutt.




Etter dsico på Blå ender vi på en luguber bar. Flere andre klatrefolk der. Et julebordmedlem blir funnet i grøfta utenfor kaffebrenneriet dagen derpå av kona til et annet listemedlem. Håper Krimpebordet blir en tradisjon.

N O R S K   K L A T R I N G

Stikker hjem til Tbg for å jobbe noen vakter på psykiatrisk så jeg får betalt ned bota fra Trhj. Kjøper siste nr av Norsk Klatring. Larveleggern og broærn å pryder forsiden. Jo, Ols og jeg har hver vår egen artikkel. Gleder meg til julaften og familieforpliktelsene er over. Da kjører jeg og broærn til Skagadalen og NTK-hytta for å møte The Ols!











No comments:

Post a Comment