Hægefjell Playmoman Juni 2001

Sorry for lenge siden siste oppdatering. Mye annet enn klatring for meg og broærn. Men endelig kom vi oss på tur med Ols.

Langhelg 1
Endelig sommerferie. Campen på Odden. Nytur på gang. Hadde sett oss ut en linje mellom Slow Motion og Reize zum Mond. Et bratt riss splitter første overlappen, så ukjent hva resten ville bringe.  Hadde med kjæresten o lillesøster. Mest spent på åssen det skulle gå med Ols i nærheten av lillesøster etter episoden i fjor. Ols oppførte seg korrekt. Men tanken på hva som skjulte seg under det korrekte ytre ga meg o broærn paranoia.
Vi campet på odden og tilbrakte dagene med å bolte prosjektet og gå andre ruter i dalen. Etter et par dager kom også Ed . Han som ser ut som en playmomann. Han er staut, og i motsetning til meg og broærn helt uten bugs og nykker. Ed er politi og takler det meste. Han konverserer naturlig om klatring, de nye batongene til politiet og gullerotkake. Han er en hver svigermors drøm, rettere sagt våte drøm. Et par trøndere ble også med i campen et par dager. Det var KrimpeLars og PålH. To jeg kjenner fra bladene. Krimpern sa ikke så mye, men det gjorde kompisen. PH hadde åsså den største campingstolen jeg noen gang har sett. Fra roadtrip i USA, kunne han fortelle. De hadde gått ruta VÅR Hop Zing. PH begynte med å klage på den dårlige føreren de hadde lastet ned fra steepstone, MIN fører. Og ruta var heller ikke så bra. VÅR rute. Jeg tok det personlig. Faen. Den er jo dritbra jo. Eller kanskje ikke den er det? Når trønderne dro for å buldre, så lillesøster sitt snitt til å svømme ut med campingstolen til PH og satte den på en liten øy midt i elva. PH ble sur da han ikke fant stolen. Og insisterte på at noen andre skulle hente den. Vi nekta. Han mente jeg eller broærn hadde gjort det. Til slutt var det ingen vei utenom. Av med buksa for å hente stolen. Og da fikk vi en god latter. PH hadde på seg en dametruse. Hahahaha alle lo mens han vasset ut i elva. Der fikk han for å slenge dritt om ruta vår.

Ols virket utålmodig som dagene gikk. Nå får du yte litt, sa han til meg. Ta med drillen og bolter. Oppover i ruta pratet Ols som en petzl-katalog. Er du klar over at når du struper slyngen sånn, så halveres bruddstyrken? Det der er ikke riktig Grigri-teknikk. Den snappern henger feil vei. Prusiken har for stor diamter. Etc etc. Likte ikke irettesettinga. Han hadde jo rett i en del da. Men allikevel. Andre taulengde var bratt. Men jeg hadde så lite lyst til å ta på de trange klatreskoa. Beholdt anmarsjskoa, var tross alt topptau og 6+. Despa meg oppover nedlessa med bolter og den tunge monsterdrillen. Kom meg opp i fri, på topptau riktignok. Men Olsen kjefta på meg fra standplassen over. Han la ut om at jeg skulle laget en talje til utstyret og at friksjonskoeffisienten var alt for lav med de skoa og bla bla. Jeg ble forbanna, men holdt kjeft.
Glemte alt da jeg kom opp. For en fet rute! Bolta resten av dagen i sola og sjekka ut flytt.






































På kvelden var ruta ferdig for leding. Bare synd det var sent på kveld. Nå må vi gå ruta, kommanderte Ols. Jeg og broærn nekta. Alt for sent. Kan vi ikke gå den en annen helg? Klokka er jo åtte på kvelden! Ols ble skuffa. Men da han satte seg i passasjersetet og sovna, skjønte vi at han hadde bløffa. Ols var utslitt.

Helg 2
Broærn ringte meg på jobben. Ols har gått ruta med Ed! Hva F? Den var jo vår også? Vantro og skuffa. Han kunne vel ventet til jeg og broærn også hadde fri? Vi kupper navnet, sa broærn. Han meldte inn ruta på steepstone: KMO og Ed førstesteg i går Playmoman på Hægefjell.
Ols ringte dagen etter. Han likte ikke navnet. Too late to be sorry. Ruta heter Playmoman.


5 comments:

  1. Ble ikke hele ruta først gått i fri av Bohuspiraten Jocke??? Mener å ha hør M&E ikke klarte brattrisset i fri...

    ReplyDelete
  2. Anonymous6:38:00 AM

    Hele ruta ble først gått i fri av Sivert Jonassen.

    http://www.8a.nu/?IncPage=http%3A//www.8a.nu/scorecard/Search.aspx%3FSearchType%3DASCENTS%26CragName%3DNissedal%26AscentName%3DPlaymoman%26AscentType%3D0

    ReplyDelete
  3. Anonymous11:52:00 PM

    PH benekter dametruse, picture or it didn't happen!

    ReplyDelete
  4. Anonymous2:11:00 PM

    Hej! Fantastisk blogg!!Men fel fel i 8a,som förövrigt är en jävla skiiit sida! Klättrades i fri av mig redan maj-02 innan ledbeskrivning fanns ute...efter en mkt kort beskrivn på steepstone kunde vi hitta starten o sedan följa formationerna uppåt. En super rute 3 stjärnor,som ja gärna unnat "the baad ass twins"!!Strax därefter ånyo klättrad med mig o partner fritt...gott om bilder från turen(dia) .Så den gode Sivert kanske gjorde den 3dje fribestigningen..om ingen gjorde den ännu tidigare??/
    Eders , Bohus pirat!

    ReplyDelete
  5. Gratulerer Jocke. Du er helten til meg o broærn. Kult at du gikk den i fri istedet for The Ols he he.

    ReplyDelete