Høst 2000 Mer moves

Godt inn i 2000 kan alle konstantere at den digitale verdenen ikke gikk under i milleniumsskiftet og at nettet er til for å bli. Dot-com-hysteriet er over oss. Næringslivet har headhunta Ols og han har fått jobb som actionsportekspert i et nettbassert livsstilsfirma, Goophy. De pumper ut t-skjorter til kjendiser og andre trendsettere. Ols deler ut kassevis goophy-tees på klatresenterne. Det drypper på meg også som happy fyller opp garderoben. Sykkelreparatøren Ols har bykset opp karrieremessig. Nå jobbern med modeller og kjendiser, drikker avanserte kaffedrikker og går i lunsjmøter på retaurant med investorer.

Utenom jobb har Ols virkelig fordypet seg i movsa. Han forstod vi trengte hjelp og hooka opp med steepstonegründerne HJ og Tech. Ols valgte dem ikke uten grunn. HJ er en klassisk fintekniker mensTech deriomot er mer milliieniums klatrer. Ols mener kombinasjonen av de to kan lære oss mye. HJ lærer at vi skal se på føttene under delikate fotplasseringer og at man kan dropknee´e seg ut av de meste. Tech er inspirert av Sharma. Det ser ut som han klatrer under vann. Tech lærer oss gaston, flagging, footoff og heehook. 

På Mega tester vi nye teknikker mens steepstonegutta bombarderer oss med beta. Ols går "Syvende sans" i andre forsøk! Grad 7+. Utrolig nok greier jeg den og. Flagger meg opp. Nå kan vi kalle oss både fjellklatrere og cragrotter. Ingen dårlig kombinasjon. 
Neste stopp er pumptrening på Fetsund. For er høl, men fine ruter. Vi blir sent opp Feten, en 7+. HJ sier vi skal riste ut syra. men begge pumper ut på cruxet. 
Vi får ambefalt Rogalandsmafian på Damtjern. Hakket opp gradmessig. Tredjeøkta går Ols den lett. Han skriker som en gal på ankeret. "Iiiiiihaaaaaaaaa, jeg er åtteminus-klatrer!!!". Ekkoet over slår over vannet og polakkene som camper der reiser seg og skuler. Personlig syns jeg gradsfokuset har gått han litt til hodet. Ruta er jo egentlig en liten drittrute. To karer kommer løpende. De har hørt Olsens gledesskrik. Jocken kjenner jeg igjen. Først tror jeg kompisen hans er selveste tv-kjendisen Thomas Gjertsen, men det viser seg at det er en som heter Bobo. Syns jeg hørte noe om åtteminus!, gliser Jock. Ja, jeg gikk den ivrer Ols. Beklager kompis, den er bare 7+/8- ler Jock. Ols blir litt mutt, men sier flytta var kule uansett.   

Det nærmer seg vinter og vi klatrer mest inne. Selv om jeg har gått 7+ og Ols 7+/8- på cragget så pumper vi stadig ut på 6erne på inneveggene. Vi blir introdusert til resten av steepstone-gutta. I tillegg til HJ og Tech møter vi OP og Rune. Alle har gått 8/8+ eller 9-. Siden vi har etablert oss på 7er-tallet får vi være med på en mailingliste der de avtaler turer og skriver cragrapporter eller CRer som de kaller det. Jeg har ingen epost og oppretter en hotmailadresse. Blir sjokka når jeg åpner innboksen. Ramler daglig inn titalls eposter fra trangolegenden Einar W, NTHi-legendene super-Klaus og Gransherad Fluge, Uskedalspionerene Kanutten og Jo. For en gjeng, for et selskap! Kan takke Ols for at jeg er med.

I Trondheim sliter broærn med eksamenstid og astma. Han syns vi er blitt sportsidioter og mailer oss en spydig tegning av Olsen som han vil publisere i Norsk Klatring.

No comments:

Post a Comment