September 2002 Snøhetta, Romsdalen og WWOD?

Stoka da jeg kom på 12kaffen her om dagen. Der satt Sørlandets store sønn, selveste Snadderloffen! 
Han, som omtales som The Hardman of Southern Norway i High Magazine, var på snarvisitt i Trondheim for å raske med seg noen titalls åttere på Hell og samme antall vekttall på NTNU, vel og merke i løpet av en liten uke. Snadderloffen har i følge ryktene nok vekttall til å fylle nærmere ti mastergrader. Imponerende fyr både akademisk og ikke minst klatremessig. Husker godt første gang jeg møtte han og Stefan L i Nissedal. Begge hadde rosa toppluer, Loffen sjonglerte med kjegler og Stefan jøglet med en diablo foran alle på parkeringa under Hægefjell. Da lurte jeg virkelig på om det var et sirkus på besøk, men så viste det seg at de skulle gå den hardeste ruta på Hægefjell, Treasure island. Tidligere i år førstbesteg de selveste Sørveggen på Gjertvasstind.

Uansett, ble stoka på nytt da Snadderloffen begynte å snakke om Snøhetta og mulighetene i veggen. Samme som Olsen hadde snakket om. Loffen tilbød seg en rekognoseringstur over traversen dagen etter.

To dager senere plukket jeg opp Bjørn J og Snadderloffen i griseotta og kjørte mot Dovre. Skrev en flåsete artikkel til Tindegruppas medlemsblad, Barnslige Glæder fra turen, som jeg angret på i ettertid. Burde heller trukket frem hvordan Olsens mange råd var min indre motor opp den ukjente veggen og at jeg hele tiden tenkte på hva Olsen ville ha gjort.


Etter suksessen på Snøhetta ble det Romsdalssamling med Tindegruppa på Trollveggen camping. Mye folk. Gira folk. Noen stilte kun i det de stod og gikk, mens andre stilte med lavvo, reinskinn og primuser med flere bluss. Folk spredte seg ut i dalen, noen på Romsdalshorn, mange på Hornaksla og enda flere på buldre- og boltecraggene. En fraksjon i TG, Samnanger horisontale, drakk øl på Slettafossen og klatret i fylla, andre måtte reddes på Vannveien og mange kokte kaffe istedenfor å klatre. På kvelden ble det fest rundt leirbålet. En høylytt fyr med trendy briller, tror det er han broærn omtalte som den bråkete rogalendingen, Yazza, onsightet flere sanger til gitaren sin, som handlet om taulaget som hadde frika ut på Vannveien. Buldrerne holdt seg lenge for seg selv, helt til de til slutt kjørte bilen sin helt bort til bålet der en fyr var i gang med å koke en fedlesgryte som han kalte det. Det luktet kokt kjøtt, bensin og røkelse.

Olsen hadde tipset meg om Shangri La (7) på Hornaksla. Olsens tur opp ruta er blitt mye diskutert i ettertid. Det viste seg at han hadde hengt etter armen i en kile på cruxet, men siden han selv mente at det var tyngre å henge i kilen enn i håndjammen, så mente han at han hadde gått den. Ene medlemmet av Samnager Horisontale hadde holdt et langt foredrag om det det dødelige svacruxet på tredjelengden kvelden før. Da Bjørn strakk første lengden langt før han satte første stand innså jeg at svacruxet ble mitt. Dødsnervøs, men det gikk bra. Prøvde å bryte ned passasjen til moves og tenkte på hva Olsen ville ha gjort, What Would Olsen Do? Ble en lang dag. Bjørn leda 7ercruxet ut overhenget lett, mens jeg slet som nr to.

Vel hjemme måtte jeg til legevakten for å få orden på infiserte gnagsår. Plutselig blitt for mye tid i trange klatresko for føttene mine. Ringte Olsen og gav rapport fra helgens bestigninger. Han hørtes fornøyd ut. Etterpå ringte jeg broærn. Han og var litt nervøs for fremtidens klatring uten Olsen, ikke minst på jorda rundt-turen han snart skal på, og sammen klekte vi ut en brilliant ide! Har oppservert mye tenzingfolk som går med armbånd der det står WWJD, What Would Jesus Do? Foruten om å være både Jesus og Djævelen, er Olsen vårt store forbilde så vi fant ut at vi skulle lage armbånd, til eget bruk der det står, WWOD, What Would Olsen Do? Slik kan han være med oss selv om han bor i Oslo og vi befinner oss andre steder.




Broærn brukte designerkunnskapene sine og fikk kontakt med et plastfirma i Larvik. Uka etter ramlet armbåndet ned i postkassa mi. Heretter er Olsen med oss uansett! Har et lite håp om at det ikke bare skal funke i fjellet, men også på andre områder i livet. 

5 comments:

  1. Anonymous3:08:00 AM

    er disse armåndene mulig å få kjøpt? skulle hatt et sånt.

    Anonym Fan 32

    ReplyDelete
  2. Anonymous3:47:00 AM

    æ bare ler og ler og ler og ler

    ReplyDelete
  3. Anonymous4:51:00 AM

    LOL! Tegn av Loffen med rosa beenie e løye :-)

    ReplyDelete
  4. Anonymous5:04:00 AM

    Å nå kjente jeg igjen loffen i bakgrunnen. Dritbra.

    ReplyDelete
  5. Husker at buldregjengen med Jarle Risa og Karl Magnus Maribu spissen kjørte på med et Singel i Baris show som sitter godt plantet i min hukommelse :)

    ReplyDelete