Januar 2006

Tilbake til mentor. Jeg skriver diplomoppgaven i Oslo og en raus Olsen lar meg bo hos han. Så nå bor jeg trygt i Olsens luksusleilighet på Frogner som har Nord Europas feteste sportsbod. Hos Olsen lærer jeg masse nytt om matlaging, sosial etikette og ikke minst alpinisme. Dvs ting man ikke lærer på NTNU.

Men da vi skulle trene i Oslogymmen her om dagen fikk jeg et sjokk. Ols insisterte på at man trenger brennstoff før trening. Han gratinerte fire burritos i ovnen. Ooh det smakte. Men ble så mett at jeg nesten sovna. Da vi satte oss i bilen måtte jeg kjøre. For The Ols var lettere beruset av de tre flaskene øl han hadde skylt ned middan med.
Vel framme i gymmen var det tydelig at alle kjente The Ols. Han ble midtpunktet som tok seg god tid til å svare på alles spørsmål om grigri-teknik, Via Lara og isskruer. Til slutt fikk vi også klatret litt. Vi var begge dårlige. Vi bare cruisa de lette rutene. Ols sa han hadde uendelig margin. Ja på en femmer Ols! Ble litt bekymra. Ols har lovet meg at vi skal ut og støte monsterfossser i vinter. Etter klatring fikk jeg Ols motvillig med på styrketrening. Da jeg dro et set pullups, så Olsen rart på meg. Jasså du er såpass avansert! Du kan pullups Kjetil! Så dro Ols frem en stor vektskive. Jeg tenkte han var så sterk at han trengte ekstra motvekt. Men så fikk jeg et sjokk. Olsen konstruerte en taljemetode med vektskiven som drahjelp! Hæ? WTF? Det viste seg at Olsen makser ut med en pullup – in peak condition.



I helgen dro vi til Gol og Olsens tømmerslott. Noe bekymret for åssen det skulle gå å klatre med The Ols. Var han blitt i dårlig form? På veien opp dalen var det iskalt. På Svenkeru stod flammene opp av en pipe. Pipebrann! Med et var Ols ute av bilen og nede ved huset, jeg ringte brannvesenet. Ut av huset kom Ols med en familie på fire. De lå alle og sov. Huset var i ferd med å ta fyr innvendig. Brannvesenet kom og vi trakk oss tilbake for ikke å forstyrre. Familien vinket etter oss. De kunne takke Olsen for å være i livet. Ols var rolig. Dette hadde han også gjort tidligere. I 1994 reddet han også en familie ut fra et brennende hus. For bragden ble han utnevnt til Årets OL-Soldat! Det var iskalt i tømmerslottet. Jeg tømte en flaske tennvæske i ovnen for å booste litt. Når huset begynte å varmes opp sla jeg merke til at det lyste sterkt rundt hytta. PIPEBRANN! Min sprengfyring hadde antennet pipen. Vi ringte brannvesenet. De kom direkte fra forrige branntomta. Heldigvis lot pipa til Olsen seg slokke raskt. Brannmenne lo av ironien. Siden Olsen hadde reddet en hel familie tidligere på kvelden slapp vi kjeft.

Neste dag våknet vi til nyssnø. Ols ville pumpe pudder. AnneL og BjørnE ville også det. Jeg hooka opp med legendariske Rukken for en dag med mix-cragging i Golsjuvet. Rukken var en artig kar som imponerte. Han dro laps på Ca Bich. Selv grisedogga jeg. Plutselig fikk Rukken en bekymret mine. Han så på meg og sa: Faen, jeg tror jeg har fått sånn blærekatarr! Det viste seg at Rukken hadde hatt en særdeles kald bivy på en rygg i Romsdalen i romjula. Vannposen han sov med i skrittet hadde sprukket. Kristen hadde våknet med ballene innkapslet i en isklump.

Vi dro på café for å varme opp Rukken. Men først innom Statoil for å hente gratiskaffe. Rukken fylte to termoser i smug. På cafeen bestilte han kun et wienerbrød som han nøt med medbragt wiener melange fra termosen under bordet.

Søndan sjekka jeg og Ols ut en ubesteget linje lenger ned i dalen. Jeg fikk første lengden. Ols peppet meg til å halvere antall økselag. En gardin skremte meg i toppen. Satte tre skruer og lot det stå til. Olsen kom etter. Aldri sett noen klatre så fort. Jeg innså at i fjellet er Olsen alltid i form. Jeg skulle ikke ha tvilt på det.  Han skrøt til og med av leden min og sa at dette var noe annet enn Drillen-opp-i-rompa-klatring (referanse til en episode i Nissedal). Det varmet. Isen tok slutt og selv Ols måtte innse at toppen måtte vente på seg til det bygde mer is. Vi tredde tau i isen og kjørte hjemover.

Tilbake i Tigerstaden gleder jeg meg til vi skal på tur igjen.

No comments:

Post a Comment