April 2011 Kolsås

På: Ols og meg

Andre: Jonas med Rødekorsgjeng

S&D: Fandens hekletøy (6) og Tittern på Hjørnet (5+)

Olsen plukket meg opp for en luftetur. Plan A hadde vært Nisseru, plan B Bohus, men passet bra med noe nært for oss begge. Aldri klatret på Kolsås. Kanskje på tide. Muligens for sent.

Ols tok på seg jobbhatten et øyeblikk da vi møtte Røde kors på anmarsjen og han måtte gi grigri-beta. De øvde på konseptredning av type vått og glatt, en redningstype som skal avbrytes dersom det innebærer mer enn 1,5 meter vertikale passasjer og om man skulle trenge mer enn 20 meter tau....

På ruta ved siden av Fanden hang en kid. Pappaen ventet på toppen. Å såå søtt, en liten gutt, sjarmerende, tenkte vi umiddelbart. Hei på deg, sa vi, mens vi smilte. Olsen la merke til selen som hang og slang og beholdt jobbhatten på. Pass på så du ikke faller ut av selen, sa Ols. Burde stramme den. NEI!, ropte ungen. Pappaen min er verdens beste klatrer og jeg er klatremester på skolen! 
Vi skygga banene og etablerte oss under Fandens hekletøy. Jeg fikk karret meg opp, men måtte ut i naboruta for å kaste jakken, før jeg traverserte tilbake og laybacket meg opp cruxet. Fjellklatring. Lønner seg ikke å nøle. Ble pumpa.
Olsen gikk samme rute med yosemiteboost innabords og halvert antall sikringer ifht meg før vi gikk titteren på hjørnet. Olsen fikk en smell i sitt britstede ribben. Selv fulgte jeg i conversesko. Ble sliten. Lunsj før vi inntok labradrostilling på toppen.

Ellers fikk jeg tipset to stykker om bloggen og Techno la ut ene bildet fra cragrapporten som Ukens bilde på steepstone.




No comments:

Post a Comment