Drivdalen Ramp Up V1 – Triple Crown of Drivdalen

Issessongen nærmer seg og vi fortsetter oppræmpinga. Tidlig på sesongen er all is moro. Selv en vegskjæring langs E6 blir en liten skatt. Man får igjen den naive gleden man hadde som nybegynner. Drivdalen forbindes av de fleste med på Tøft, Kongsvoll og Bjølla – The Triple Crown. Så vi begynner miniguiden der, åsså blir vi mer obskure etter hvert. Sjekk værmeldingen fremover. Ikke lenge igjen, håper vi.

Fin dag på Kongsvoll

Tøftfossen WI3-4
Kartbilde av Tøftfossen. Parker ved Gårder Tøft.
En viss Romsdøl skal ha uttalt at dersom Tøftfossen lå i Romsdalen, så ville den verken hatt et navn eller vært klatret, fordi den er så liten. Det er godt mulig. Men ikke så mange fosser man kan klatre allerede i oktober da. Og beliggenheten gjør den til en fin tur.
Følg traktorveien over elva og nedover til du er under bekken fra Tøftfossen. Gå oppover på sørsiden av bekken, og ta sikte mot fossen. Det kan ta en halvtime eller lang tid avhengig av snømengden.
Fossen gås stort sett på to til tre taulengder. Første lengde er slak. Mange soller den, men det tar ikke mye ekstra tid å gå den i tau. Sett stand der det bratner til. Dersom du vil gå letteste veien, setter du stand oppe i høyrekanten. Andre lengde er stort sett ganske lett i høyrekanten. til venstre finner man bratt is om man er gira. Der er det korte opptak og fine avsatser å skru fra. Tredje lengde er slakere til toppen med enkelte opptak. Sett stand i isens topp, i snøen eller i skiferen til venstre eller høyre. Ta med noen kiler i tilfelle du må bruke fjellet. Retur ned på nordsiden av fossen. Gå langt nok bort før du går ned.

Dag The Dog på Tøft og uttopping i storm til høyre.

Konsvollfossen / Skåkbekken WI3-4
Kartbilde av Kongsvollfossen. Parker på rasteplassen under fossen.
Den store klassikeren. Fordi den ligger fint til og fordi den fryser tidlig til. De fleste går denne tidlig på sesongen. Oppdalsgutta sier at Kongsvolfossen er finest når den har bygd seg ut senere på sesongen. Da har man også mulighet for flere kule varianter i fossen.
De første taulengdene er det mange som soller, gjerne helt opp til siste lengde. Men vær forsiktig uansett hva du gjør. Klatrer dere uten tau, så pass på ikke å klatre direkte under hverandre. Midtdelen er slak. Før det bratner litt til tre lengder under toppen. Siste lengden er den bratteste. Her har du mange valg avhengig av forholdene. Til venstre kan du få kule formasjoner. I midten er det bratt og noen ganger en stor søyle. Trappetrinnsøyla til høyre er vanligste vei. På den får man en liten hylle å skru fra før siste opptak. Til høyre finnes en lett miksvariant også. Retur mot sør og ned en slags renne.
Dersom du ikke rekker til toppen så er det lett å baile ut mot høyre stort sett hele vegen.
The Ols himself på Kongsvoll
Bjølla – The Bell WI2-5
Kartbilde av Bjølla. Parker noen hundre meter før på vestsiden av veien.
Ooo jada.
Hvor mange ganger har men vel ikke endt opp på Bjølla? Eneste frosne fossen kanskje, eller sen start? De fleste tar ikke Bjølla helt på alvor. Å runke på Bjølla er et begrep blant isklatrere. Selv om de fleste av oss ler av Bjølla, så klatrer vi på den hvert år. Den ligger der langs E6en mellom Konsgvollfossen og Kongsvoll fjellstue. Også en foss som klatres så å si nesten bare i starten av sesongen. Den ligger høyt over havet og i skyggen. Her fryser det tidlig.
Fossen har et slakt parti halveis opp. Det er enklest å gå til høyre i toppen. Midtsøyla dannes utover sesongen. Og til vestre er isen gjerne litt dårligere å sikre i.
Man kan gå opp på venstre siden av fossen for å sette topptau. De fleste bruker steinen som man kan legge en slynge rundt. Vær obs på at noen ganger bygges is rundt steinen som gjør at slynger lett sklir over. Bruk skruer i tillegg!
Dag The Dog på Bjølla. Semitrailere inngår i opplevelsen.

Marcus NW i søken etter noe hardere enn Bjølla

Ukas utfordring! Triple Crown in a Day!
Jeg har ikke gjort denne. Men skal jammen prøve så snart det fryser til. Gå The Triple Crown of Drivdalen på en dag! Rock on joikas!
Photocred: VPG Rune og Hans-Jørgen OC.

1 comment:

1. Anonymous5:49:00 AM

husk å ta med romperæser på kongsvollfossen. ihvertfall midtvinters når det er nok snø. returen tar ta 10min i stedet for en halvtime...