CR av Marcus NW - Snøhetta 12.11.2011

Never ending story; Snøhettatraversen. Vi har jo skrevet om den et par ganger før. I følge statistikken for bloggen vår er det mange som finner veien til olsendriver fordi dem ønsker info om denne turen. Nå er veien inn stengt men det stoppet ikke Marcus og Sæming som syklet inn på bar veg og gikk traversen i kjempefine forhold. Takk for flott CR og bilder Marcus. PS: Gutta fant et nytt trebolters anker på toppen av renna opp Hettpiggen WTF?!

Snøhetta 12.11.2011 av Marcus NW
På: Sæming og jeg
Forhold: Tørr og fin sykkelvei, strålende sol, snøfattig og artig vinterklatring
Andre: 6 fjellryper
SnD: Utprøving av det nye konseptet sykkelalpinisme, Snøhettatraversen (Joika 4, tredje forsøk)

Jeg var sulteforet på tur og chattet med Sæming om å stikke til Jotunheimen eller hytta på Kampen. Inspirert av olsendriver foreslo Sæming snøhettatraversen og det hørtes jo artig ut. Han var jo på en slags folkehøgskole hos Enevold i Lofoten i fjor og skulle dermed ha noen basisferdigheter.

Har vært der oppe for å gå ryggen to ganger tidligere. Første gang i 1995 eller noe sånt med en kompis fra videregående. Total joikastil med pulk fra Kongsvoll, der planen var å campe i telt oppe ved fjellfoten og krige seg over ryggen med ski på sekken og skisko i ryggsekken. Det gikk heldigvis ikke å prøve pga vind og white out og vi endte på Reinheim i stedet for i telt. Andre gang var i 2004 (?) med Mariuz og BF. Den gangen vi pådro oss frostskader på svamplegemet, Mariuz baila hjem til Susanna og jeg og BF snudde i white out ved radiolinken.

Enter 2011. Vi visste ikke om veien inn var åpen og hadde derfor med sykler. Just in case. Startet 0530 fra Otta og kunne etter kaffestopp på Dombås konstatere at veien fra Hjerkinn til Snøheim var snøfri, men låst med hengelås, må huske å kjøpe kjekser. Ble frisk start på dagen med 15 km sykling innover i fantastisk soloppgang og minus seks-sju grader. Helvetes slit med sekk og stigning, men kjapt og fint ift alternativet. Tok oss to timer og dermed solbærtoddy i bua på Snøheim klokka ni, to timer etter skjema. Kontorotter som vi er tok det sin tid opp lia og vi var på linken halv tolv. Jeg nektet Eggen pause og kom oss rimelig raskt til skaret før Hettpiggen. Vi tok på Stegjern før nedstigningen til skaret og det var smart. Hadde smeltet og frosset på igjen og var rimelig hard og glatt snø.

Opp på Hettpiggen gikk vi i to lengder. Enkel klatring, den første lengden var egentlig unødvendig, men første gangen Sæming hadde brukt stegjern på stein. Sjokkerende boreboltet rapellanker på Hettpiggen. Glemte dessverre å fotografere det. Tre splitter nye borebolter rett ved siden av perfekte riss og et gammelt slyngeanker. Jeg mistenker 71 grader nord. Noen bør henge!!!! De gamle slyngene var kappet, men idiotene hadde ikke en gang orket å ta de med ned, det gjorde jeg.

Gikk greit, men treigt ned til neste skar før Vesttoppen, sikret Sæming ned en utsatt passasje til rapellankeret. Jeg var litt psyket på tiden og ba til Gud om at tauet ikke skulle kile seg, det gjorde det ikke. Litt utsatt videre til innsteget på Vesttoppen og vi valgte tau. Skjønte at jeg hadde nok lys til å klatre den lange førstelengden og var glad for det. Veldig kul klatring. Først opp en trang snørenne til en klemblokk, deretter delikat opptak forbi et håndriss. Fikk en bombe gul camalot før opptaket og smøg meg opp. Litt ekkelt med økser og stegjern på slopey formasjoner. Artig opptaksklatring videre med blant annet en slags squeeze. 50 meter totalt og brukte opp hele racket. Digg! Nå så det ut som plankekjøring til toppen og jeg kunne nyte det siste lyset og månen som kom opp borte ved hovedtoppen.


Det blir fort mørkt i november! Sæming hadde med en super hodelykt som var veldig bra å ha på siste opptaket. Først tok vi av tauet og traverste vestover, men måtte på med tau igjen da det ble utsatt og bratt. Traverste en 30 meter til og fant en svakhet opp til ryggen. Ble litt banning og var psyket på at base camp skulle bli bekymret for oss. Klokka hadde blitt seks og det var stappmørkt. Måneskinnsnavigering og kompasskurs tilbake til Snøheim. 40 minutter trilling tilbake til Hjerkinn.

17 timer etter avreise fra Otta ankom vi hytta på Kampen og fikk dram, øl, vin og hjemmelagde elgkarbonader. Lenge siden jeg har vært så trøtt og fornøyd. Føler meg totalt blottet for teknikk og komplett joika oppi fjellet når jeg skraper meg opp med øksene dinglende fra håndleddene, men faen så kult!

Marcus

15 comments:

  1. Anonymous12:52:00 PM

    Spørsmålet er: Brukte dere boltene??

    ReplyDelete
  2. Godt å se at du fortsatt danser Vaffel!

    ReplyDelete
  3. Anonymous1:01:00 AM

    Godt å se at Vaffel, Norgest peneste klatrer, nyter livet som DINK!

    ReplyDelete
  4. Anonymous1:28:00 AM

    Vaffel er klatringens Barbie Ken

    ReplyDelete
  5. Anonymous1:29:00 AM

    Men er det stropper jeg ser på øksene?

    Roffe

    ReplyDelete
  6. Anonymous3:48:00 AM

    Svamlegemet=snoppen?

    I så fall, hahaha au....

    ReplyDelete
  7. Anonymous5:00:00 AM

    Er Snøhettatraversen det nye Hvalsberget. Virker jo som en magnet på born again joikas.

    ReplyDelete
  8. Anonymous11:30:00 AM

    Er det mulig å få noe mer info om disse boltene? Og hva er disse kosnpirasjonsteoriene med 71 grader nord???

    ReplyDelete
  9. Anonymous7:42:00 AM

    Noen, men ikke jeg, vil kanskje mene at det er litt rart å mase om tre bolter på Hettepiggen når det bare noen hundre meter unna, på toppen av Snøhetta, står et hus og en gigantisk sølvglinsende antenne. I følge eldre oppdølinger er antennen prefabrikert i Roswell, USA og kom til Norge med Marshalhjelpen på 50-tallet. Dens egentlige funksjon er å lytte til signaler fra Kosmos. Moskusene, som kom på 30-tallet, er også en del av opplegget, men jeg kjenner ikke detaljene her. Uansett: Tilretteleggelse = ødeleggelse. Fjern boltene og antennen NÅ!

    ReplyDelete
  10. Anonymous8:10:00 AM

    Her må noen henges! Det ryktes om 71grader Nord-folka. Jeg har indisier som tyder på at det kan være de. Hvem konfronterer de og får de hengt?

    ReplyDelete
  11. Anonymous12:45:00 PM

    ...men brukte Vaffl boltene?

    ReplyDelete
  12. Anonymous5:33:00 AM

    Vaffelhjertet slo nok en del saktere etter at de boltene var klippet kan jeg tenke meg

    ReplyDelete
  13. Anonymous4:19:00 AM

    Hva med alle de tauene og slyngene som henger igjen der (Søpla) som folk legger igjen!?

    ReplyDelete
  14. Anonymous4:08:00 AM

    De gamle slyngene ble kappet og delvis fjernet, pga is var det umulig å få alle restene av slyngene ut av risset. Jeg bar med meg en full 60 liters sekk med gamle slynger og tau ned fra ruta. Det var det beste en idiot som meg kunne klare....:)

    Mvh
    William (lege 71 grader bolt)

    ReplyDelete
  15. Anonymous5:22:00 AM

    William, var det pga de stygge boltene at Diedrik Solli Tangen begynte å grine? ;-)

    K

    ReplyDelete