Tuan's Mountaineering Page - A Blast From The Past

T-Town back in the day. Jeg gikk på videregående, drømte om fjellet og lekte alpinist. På skolebiblioteket hadde de fått noe som het internettet. Dette nettet fantes lissom inni en ting som kalles for datamaskin. To helt nye ting for meg. Jeg var ganske treig i det meste kan man si. Men samma det, en klassekamerat viste meg hvordan man entret nettet og all informasjonen der inne. Han lærte meg åssen man skriver inn søkeord og klikker enter. Ordene jeg skrev inn i mitt første internettsøk ever var; "Ice climbing". Første treffen var; Tuan's Mountaineering Page. Jeg klikket meg inn og fikk bakorversveis. Et slags hallelujaøyeblikk. Tuan's Mountaineering Page var full av bilder fra de hardeste fossene og vakreste fjellene. Til nå hadde jeg kun hatt tilgang til alpinismens verden gjennom de dyre magasinene som kun kom ut seks ganger i året. Og her på et surt skolebibliotek fantes hele dette og mere til inne i datan! Jeg leste og leste, slukte alt. Tuan var tydelig en skikkelig god klatrer, han hadde gått de hardeste isrutene som for eksempel Sea Of Vapours. Han hadde lagt ut masse bilder fra ruta og til og med en turrapport. Og så kom hallelujaøyeblikk nummer to; denne Tuan hadde utdannelse, jobb - alt det der jeg ikke så som forenelig med å være en god klatrer. Og ikke nok med det. Den lille fyren med colabunnbrillene var ikke god sportsklatrer, han gikk knapt 5+ ellerno og alikevel gikk han Sea Of Vapours. Det ga med mye å tenke på. Denne perioden lå Tuan's nettside helt i forkant av alle andre og var den hotteste klatresiten på nett.

Nok om det. Tuan driver visst mest med foto om dan og bildene hans kan sees på Terra Galleria. Der har han åsså en blog med nyer fotos og reiser. Og der har han altså arkivert sin gamle Tuan's Mountaineering Page. Veldig kult at denne historisk viktige klatrenettsiden fortsatt er tilgjengelig.

2 comments:

  1. Anonymous1:07:00 PM

    Her klatres S.O.V under langt snillere forhold: http://www.youtube.com/watch?v=IXqwlsueL6o

    Isen ser jo nesten trafikkert ut på denne videoen.

    ReplyDelete
  2. Anonymous1:59:00 PM

    Dæven kul video

    ReplyDelete