CR Husvik-buldern, i dag!

På: meg selv og ungen
Forhold: minus 5
S&D: Husvik-buldern, Evil Twin 6B?

En uke ut i pappapermen og på tide å gjøre noe annet enn å støvsuge smuler og sortere søppel utenom foring og lek og det vanlige. Om ikke verdens beste klatring, så finnes det faktisk et crag i nabolaget. Det var her vi en gang i tiden møtte Olsen og alt som førte til denne bloggen startet, men siden jeg flyttet hit i høst så har det ikke blitt mye klatring fåsds, pga andre ting..bla 3000 liter olje, men det er en annen historie.

Vurderte en tur ut under sovpass #1, 9-10:30, men da var det minus 8 grader ute. Sovepass #2, 11-12:30, var det kun minus 5 og jeg benyttet sjansen. Gikk opp gata og ungen sovna. 



Parkerte vogna på toppen etter litt snøbaksing. Brukte første 5 minuttene til snømåking og soping av toppen. Mye snø! Litt psyka på alle snøkrystallene som la seg nedover hver eneste lille krimp og svakhet. Rusja ned til innsteget, om man kan si "innsteg" innen buldring. Oppvarmingsbulderne var nedsnødde. Gikk rett på sak. Skvatt av en iskrimp første flyttet. Måtte bruke piasava-kosten mer. Oppdaget fort at alle tak ble våte da jeg brukte de, pga ørsmå snøfnugg overalt. Mere kosting. Fikk pressa meg oppover og skrapte ventste arm langs egge for å finne tak. Alt for mye is og snø. Plutselig kom det en ambulanse forbi på veien nedenfor. Så den ikke, men skvatt da den satte på sirene. Det samme gjorde ungen på toppen av buldern som våkna og begynte å skrike. Hjertet mitt stoppet før foten poppa og jeg satte fast en jamma høyrelillefinger i et nanosekund før jeg deisa ned på paden. Flapper. På med sko. Skramble opp rundt. Snø i sokkene og kalde hender. Inn med smukk. Godprate og så ned igjen.

Rett på igjen. Denne gangen fikk jeg børstet av snøen på nøkkeltaket ute på eggen til venstere. Hang plutselig under cathcen i toppen. Venstre hand våt. Kalke. Høyre hånd våt. Kalke. Osv. Ungeskrik! Finnes ingenting mer psykende enn å være på cruxet, mens egen unge skriker. Måtte kalke og riste før jeg fikk matchet fot og var klar for cruxet. Catchen satt med et smekk i bøtte med snø. Torde ikke falle. Opp via is- og snøkrimper. Ålte meg over kanten som en desperat hval. Unge hylte fremdeles. Så var det bare å rusje ned til paden, pakke i en fei og trille hjem. 

Litt som å ta på seg skia og ta en runde rundt huset for å så skryte av at man har vært på topptur det her odshjm, men fikk i hvertfall klatra i dag.

LVNGTHDRM!






11 comments:

  1. Anonymous6:25:00 AM

    lvngthdrm fåsds! kult!

    Anonym Tvilling

    ReplyDelete
  2. Anonymous6:34:00 AM

    Underbart!

    Dr H

    ReplyDelete
  3. Anonymous6:37:00 AM

    Man tager vad man haver som Kajsa Varg sade...allt blir bra.Äventyr i vardagen vet du./ Anonym pirat

    ReplyDelete
  4. Anonymous6:57:00 AM

    Detta visær hvor flott det er å bo i Husvikåsen. Verdens beste plass med klatring, og sjøen, og fine hagær og fin natur utafor stueveggen.
    Flott plass å vokse opp for ungær, også slepper man at ungane/barnebarna får sånn kårny trønderdialekt eller enda værre; snobbete oslodialekt. Nei fløtt til Tønsberg siær nå jeg.

    Anonym

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous7:37:00 AM

      Det beste ved Husvikfeltet er vel ikke den mektige naturen eller den spektakulære utsikten, men muligheten til å klatre sammen med Adlertag.

      Adlertag

      Delete
    2. Anonymous8:51:00 AM

      Du bor vel i Husvikåsen Adlertag? For jeg likær ikke at sønnen min klatrær sammens med folk fra lavereliggande strøk sånn som Tangen, Oberståsen, Klopp, Surka osv.

      Morra Til Marius

      Delete
  5. Anonymous12:24:00 PM

    Jeg skulle gjærne bodd på Surka, om ikke annet fordi navnet klinger bra. Premieklatreren fra Surka, stedet Gud glemte.

    Adlertag

    ReplyDelete
  6. Anonymous1:21:00 PM

    Du får værre litt snill med Marregutten da. Han er litteranne tander ettær oljekatastrofen veit du

    Mamma

    ReplyDelete
  7. Anonymous6:55:00 AM

    Kjære Morra til Marius.
    De har min fulle beundring for at De fortsatt følger opp deres sønn, til tross for at han er over 30. Jeg vil også forsikre Dem om at han er i de beste hender etter å ha blitt vervet til et ruterenskeprosjekt som er så svulstig og pompøst at selv Tokerud og Rjukan IcePark vil bli satt i skyggen hva gjelder kreativitet.

    Adlertag

    ReplyDelete
  8. Anonymous7:08:00 AM

    Så hyggelig Adlertag. Du er en fin fyr du. Jeg håpær Marius tar deg med innom vårs en dag etter klatringa. Så skal jeg servere dere et par gode moccalattær.

    ReplyDelete
  9. Anonymous10:08:00 AM

    Takk for hyggelig invitasjon, fru Grimz.

    Og mens De steker moccalattær kan jo Marius og jeg strekke vannslangen Deres bort til stupet og skru på vannet, slik at Ols får litt is å klatre på hvis han og skulle dukke opp til helgen.

    Adlertag

    ReplyDelete