Møtet med ADLERTAG!

Alle som har var innom steepstone og brattesider, før FB og blogsz drepte den gode gamle internettdebatten, kan umulig ha unngått å legge merke til Adlertag. Nådeløs debattant med utholdenhet selv ikke Jocken og Techno kunne matche. Det gikk også ubekreftede rykter om at Adlertag også debatterte så heftig på andre forum at han var blitt kastet ut.


Den gang steepstone-forumet kokte, hadde alle hørt om han og alle snakket om han. Men hvem var han? Olsendriver har lenge lurt på det samme. Spesielt med tanke på at Adlertag ikke la skjul på at han klatret på Husvikfeltet, der vi en gang i tiden møtte Olsen. Opprinnelsen til mye, inkludert denne bloggen.

Uansett, som nabo til cragget var det på tide å finne denne Adlertag. For første gang måtte Olsendriver drive litt...ja oppsøktende bloggarbeide.

Jeg spurte andre klatrere på Husvikcragget om de visste hvem han var, men ingen visste. Jeg hørte med DNT og den lokale klubben uten hell. Broærn fikk hjelp av en hacker med søk på kildekodene til Adlertag fra diverse forum, men innleggene var postet via diverse utenlandske servere. Selv ikke Onkel Jos alle dypgående kanaler og kontakter kunne hjelpe oss.



Etter jul var hadde vi gitt opp, helt til jeg en dag fikk en ide, muligens en dårlig en, men det var hvert et forsøk. Jeg skrev en beskjed til Adlertag på et vedtred som jeg hamret inn i sprekken under Arneruta. 
Hver dag tok jeg trilleturen forbi veggen og hver dag løp jeg opp for å se om han hadde svart. Ukene gikk. Ingenting. Så i går på vei hjem fra buldreturen min, kikket jeg av gammel vane innom og tror dere ikke Adlertag hadde svart på beskjeden! Den kunne så vidt skimtes undrer snøen. Jeg tydet kråketegnene hans til at han ville møtes samme dag 1800! WTF?
Jeg følte meg plutselig overvåket. Hvordan kunne han vite at jeg sjekket den daglig!?

Jeg småløp ned mot cragget 1753 med hodelykt i pannen. Da hadde Adlertag allerede postet en kommentar på dagens innlegg på bloggen. Han fulgte tydeligvis med på nettet fremdeles. Spent og nervøs. Mulig det hele var en spøk eller kanskje en annen person en Adlertag som hadde svart på budskapet på vedkubben? En lokal pervo, en psyko?

Jeg torde ikke slå på hodelykten, unngikk veien og snek meg inn mot cragget gjennom skogen. Klokken viste 1756.
Minuttene gikk. Ingen tegn av folk. Kun suset av furutrærne og bilene i det fjerne. Jeg lente meg mot innsteget på Arneruta mens jeg frøs og tenkte dette kanskje var et bomskudd. Da jeg skulle til å gå hjemover, hørte jeg en snerrelyd. Lyden av tau, nylon mot metall. Jeg skvatt til og hoppet til siden. Det smalt bak meg!
Snøføyken la seg og der stod det en mann, en svær sådan, så stor man kun blir av år med løfting av skrot. Jeg slo på hodelyten. Hjertet mitt hamret. Jeg myste mot han. Kun øynene kunne stakk ut av ballaklavaen. Ellers var han antrukket i full svart rigg. Han hadde rappelert ned bak meg, nærmest i fritt fall i skikkelig kommandostyle. WTF? Jeg la merke til at karabinkrokene hans var dekket av svart tape. Sikkert for å unngå klingelyden. Han hadde tydeligvis tenkt på alt og jammen så ble jeg skremt.

Jeg stakk frem hånden. "Eh..endelig møtes vi", var alt jeg fikk frem. Klokken viste 1800.

Nu vel, etterhvert som adrenalinet la seg, fikk jeg en guidet tur langs Husvik-feltet. Mange nye ruter jeg aldri har sett før. Adlertag selv hadde rensket ut tonnevis av jord og mose fra feltet. På egenhånd, om natten. Flere ruter var boltet opp av Bolteforbundet. Hastverksarbeid med bolter i grid i mose, men Adlertag er i gang med å rydde opp og renske...etter andre.
Ingen krav om bidrag og dugnad fra denne karen. En usynlig vaktmester kan man si, som rydder og ordner mens vi andre sover. Imponerende...og litt skremmende.

Adlertag fortalte mye om seg selv. Vi kunne fint laget en blogg om han og..ja sikkert flere bøker, men jeg lovte å ikke si for mye om han her på Olsendriver, men han godtok et innlegg så lenge han ikke ble avslørt. 

Før vi tok farvel lot han seg noe uvillig fotografere. I et lite øyeblikk dro han opp ballaklavaen og jeg tok et bilde av han foran den gamle låven, der de i gamledager snekret likkister..

Til dere som lurer, mulig det er en klisje, men dere finner ikke Adlertag, Han finner dere!

15 comments:

  1. Anonymous2:08:00 AM

    Gullkystens underverden avdekket!
    Jeg ble redd av å lese fåsds.

    ReplyDelete
  2. Anonymous6:26:00 AM

    Gravejournalistikk på sitt aller beste! Fritt ord prisen neste!

    ReplyDelete
  3. Anonymous6:42:00 AM

    Men dette er bare halve historien.
    Ruterenskerlegenden Adlertag ble lokket frem i rampelyset med tanke på å få opp besøkstallet her på bloggen.
    Den onde tvillingbroren fra The Grimz-Twins ble lokket ut i skogen for å verves til Adlertags neste og litt håpløse ruterenskeprosjekt.
    Hauk over hauk.
    To anonyme klatrere møttes den kvelden, begge med baktanker, og resultatet blir en helt ny Husvik-fører pluss økt besøkstall på bloggen.

    Adlertag

    ReplyDelete
  4. Anonymous7:11:00 AM

    Jeg håper på ukentlig blogging fra Husvikcraget.

    Anonym Trønder

    ReplyDelete
  5. Anonymous8:46:00 AM

    Bare en ting å si. Fucketifuck & fuckeroo!

    ReplyDelete
  6. Anonymous11:03:00 AM

    Til Anonym Trønder

    Her på Husvik er det for tiden dritkald, ja det er faen meg kuldegrader her, så noen ukentlig blogg fra det pompøse ruterenskeprosjektet til Marius og meg kan du bare glemme. Vent til april. Du vil sannsynligvis ikke gjette hva vi har planlagt. Noe lignende har aldri blitt gjort på Hell.

    Adler

    ReplyDelete
  7. Anonymous11:06:00 AM

    Jeg må nesten legge til at det idag var så kaldt at jeg hadde problemer med å rappelere ned en grad 6 rute.

    Adler

    ReplyDelete
  8. Anonymous11:24:00 AM

    Som æresgjest på bloggen vil jeg tillate meg noen betraktninger rundt "fucketifuck"-kommentaren til Anonymious.

    Fjellklatring kontra buldring/clogging forholder seg som puling til ronking. Man må alltid være to for å pule eller klatre i fjellet. Fordelen med ronking og buldring/clogging er at man kan gjøre det alene og så ofte man vil.

    Det ene er trening for å bli bedre i det andre. Det er ingen som ronker fordi det er gøy eller har en egenverdi, man gjør det for å bli flinkere til å pule, slik man buldrer for å bli en bedre fjellklatrer.

    Og så var det historien om de to fjellklatrerne som etter en lang dag la seg i Port-a-ledgen for å sove da det ble mørkt.
    -Ronker du, spurte Morten.
    -Eh, ja svarte Kjell litt flau.
    -Er det vanskelig å få den stiv ?, spurte Morten
    -Eh, ja svarte Kjell igjen.
    -Kanskje du skal prøve din egen pikk, sa Morten

    Neste morgen våknet dem, og Morten fortalte om den erotiske drømmen han hadde hatt den natta.
    -Du er heldig, svarte Kjell, jeg drømte at jeg gikk på ski med en alt for kort stav.

    Adler

    ReplyDelete
  9. Anonymous11:52:00 AM

    For det første må jeg si at en variant av den grovisen der fortalte Vegard Ulvang i OL Studio 1994, så så dårlig er den lissom.
    Men alikevel, ronking er lissom alltid litt morsomt så det skal du ha Adlertag.

    Innherredsvegen Bart og Solarium

    ReplyDelete
  10. Anonymous11:53:00 AM

    Ooh! Stand up. RBL RBL! Klask klask på låret.

    ReplyDelete
  11. Anonymous9:01:00 PM

    Enig i at jeg har litt bad taste humor, men det er jo det som gjør meg spesiell og skiller meg ut fra den vanlige Steepstone anonyme.

    Adler

    ReplyDelete
  12. Anonymous9:36:00 AM

    Som Marius skriver, gjorde Boltefondet hastverksarbeid og satte boltene i mose. Rutene ble først rensket for mose etter at boltene var satt og førstebestigninger gjort, og renskingen har i stor grad forandret rutenes karakter. Grad 6 ruter ble til grad 4 når mosen forsvant. Det ville vært interessant om Marius gjorde litt gravejounalistikk og intervjuet Runar Carlsen i en blogg også, for å høre hans side av saken.

    Et annet stort prosjekt ville vært å lage en nett-fører for Husvikfeltet, for Veiviseren til Boltefondet har store mangler. Det er jo tydelig at Grimz-twinsa har ressurser til å realisere et slikt svulstig prosjekt. Alle rutene fra Arne-veggen som ikke kom med i Veiviseren, pluss nye prosjekter som Marius og Adlertag har planer om å bolte opp når snøen går. kan bli mye spennende å blogge om fremover.

    Adlertag

    ReplyDelete
  13. Anonymous1:57:00 AM

    Har ikke vært mye på Steepstone men kjenner igjen "stemmen" din fra Fjellforum Adler. Du skiller deg ut fra hopen det skal du pinadø ha ! Har sansen for det og artig at Olsendriver har fått deg delvis frem i lyset ! Kult blogginnlegg Twins.

    ReplyDelete
  14. Anonymous3:53:00 AM

    Hva med Feierskævven på Tjøme, Adler? Herkelåsen

    ReplyDelete
  15. Anonymous4:54:00 AM

    Dette er en trist dag, med tanke på de to omkomne i Kjærag, så jeg venter med flere kommentarer. Regner med at det er flere her inne som kjenner dem.
    Kondolanser til familiene.

    Adler

    ReplyDelete