Sunndalen Walkabout

Varsel: Høy turbamsefaktor. For spesielt interesserte.

Walkabout: "A short period of wandering bush life engaged in by an Australian Aborigine as an occasional interruption of regular work."
(Merriam-Webster)

Sen søndagskveld i Gjøra. Parkerer saaben ved Sunndalsporten. Liten sekk på ryggen, fjellstøvler på bena, snur ryggen til verden og går oppover Åmotan. En bil tilbyr skyss, men takker høflig nei. Fottur betyr å bruke bena. Gir gass forbi Vangshaugen innover myreren i Grødalen. Som å vandre inn i en Fjellrevenkatalog.

Svartsnyta til venstre. Stor vegg med fosser i. Noe for vintern?


Jeg flyr bortover landskapet og det gjør tiden også. Må bruke sidesynet for å se stien. Selv om jeg ikke føler meg trøtt, er jeg visst sliten. Snublingen og den vaggete gangen lyver ikke. I den stille timen mener jeg å se en person nærme seg på stien. I det jeg ser opp for å hilse er det ingen der. Det går en støkk i meg. På tide å finne teltplass. Litt for sliten.

Grødalen by night.


Serkja romler, på markene ser det fint ut å telte. Fra skogen ved siden av meg høres plutselig et sinnsykt bråk. Hva føkk? Ras eller vilfarne moskus? Ut av skogen kommer en flokk hester i stor fart mot meg. Bygutten blir redd. Nei ikke løp meg ned! De er nok bare nysgjerrige, eller vil ha mat. Kanskje vil dem spise meg opp? Jeg løper, men det går ikke løpe fra en flokk hester da. Ballanserer over elva på en stokk og morderhestene gir opp jakten på pinnekjøttet mitt. Finner en teltplass ved demningen og sovner med en halv powerbar i kjeften.

Camp ved Dalasetra.


Neste morgen skinner solen akkurat nok til at jeg får stått opp, så forsvinnern. Tenkte gå opp ved siden av Serkja, men i tåken som ramler inn virker det skummelt. Finner ikke en gang der stien begynner. Beslutter å gå ned til Grøa og så opp Bruna mot Kaldfonna på kjente stier. Og det er nettopp det jeg gjør.

Vinnufossene.


I bunnen av Rysskaret tytet tåka ned. Jeg backer ned i nullsikt. På engene under Kaldfonnhølet henger jeg for å avvente været. Tilslutt beslutter jeg å sette leir og vente på bedre vær i morgen. Når jeg lager middag titter solen lenge nok frem til at jeg får tatt noen bilder, så blir det tett igjen.

Camp på  kanten av Sunndalen.


Lang natt med pøsregn på duken. Neste dag går jeg opp til The Rock der Henrik satte igjen noe utstyr i vinter. Jeg tar med greiene hans i sekken og lurer meg opp Rysskaret. Plutselig gir regnet seg. Prøver å unnga harde snøfelt så godt jeg kan. Men må bruke steiner som øks et par steder.

Vesntre: Hornet i tåka. Høyre: Utsteget til Kalfonnas Nordvegg (been there climbed that fåsds).



På toppen av Kaldfonna ser jeg ikke så mye. Hver gang det river i skyene tar jeg frem kameraet. Går meg litt vill på veien ned mot Rysskaret. Havnet for langt ut mot Nordveggen. Går også feil et par steder ned Rysskaret fordi jeg prøver å unngå de harde snøfeltene. Men da er det bare å gå opp igjen for å komme tilbake på rett sport.

Jasper was here? Eller har 71 Grader Nord vært innom Rysskaret åsså?


Nesten nede havner jeg på en hylle. En slak svatravers på førti meter er mellom meg og slutten av scramblingen. Men det renner vann på svaene og de ender i stup. Jeg prøver motsatt veg. Der finner jeg en plankestabel og en firningsbolt midt i intet. Dæven døtte, har noen hytte her oppe? Finner ingen hytte, hule eller hemmelig resteurant. Men rare greier var det med menneskespor oppi her. Kult at Sunndalsfjellene skjuler slike hemmeligheter. Etter noen toerflytt finner jeg rett rampe og går på slitne ben ned til Grøa der en taxi venter på meg.

Sunndalen City and The Misty Mountains.

5 comments:

  1. Svartsnyta ser fin ut. Rekker vi hjem til kveldsmat, eller er det fryktelig langt?

    ReplyDelete
  2. Med Landcruisern din rekker vi alltid hjem til kveldsmat.

    ReplyDelete
  3. Anonymous3:04:00 AM

    Fett med tur i drittvær også

    ReplyDelete
  4. Anonymous10:23:00 AM

    Bra bilder! Særlig det første "Fjellreven"-bildet...

    J.

    ReplyDelete
  5. Anonymous6:16:00 PM

    Bra rekat inför höstturen !
    Försöker komma upp okt/nov när benet är helt.
    Just av dig,plocka med henkys dojor.
    Går dom att använda?
    Vill upp nån linje på Hornet?!
    Eller nåt annat som ser fint ut?
    /JO

    ReplyDelete