CR HUSVIK - hvor ellers? - NYTUR!

Med fare for å høre for gladkristen ut. Her er dagens CR:
Husvik-skogen, en blanding av Font og Sherwood-skogen

På: ego, firmenningen o Trym 
Forhold: høstmørkt o sendebris
S&D: nytur / førstebestigning av en kanonlinje på Hovedveggen. Grad 7-/7 eller no?
Vanskelig å si når man er ute av form. Hyggelig om noen vil kalibrere den for oss.

Når gikk du en ny rute sist?, jeg stilte meg det spørsmålet da jeg kom hjem fra cragget i kveld. Tenkte da seff på en ny rute som i første-bestigning. Er det 5 år siden eller kanskje 10? Husker ikke. Husker kun at det er fett å gå noe nytt og det fikk jeg bekreftet i kveld.

Egentlig merkelig at ikke flere eller for så vidt jeg, gjør det oftere. 

Søndag snuste vi som sagt på en ny linje i Hovedveggen. Tenkte det ville bli liggende i rute-banken lang tid fremover, muligens til den dagen jeg blir pensjonist. men der tok jeg jammen meg feil;

15:36 SMS fra JP, min inntil nylig ukjente firmenning (jeg kan takke blogg-Vegard, indre Vestfolds egen Tore-på-sporet for at vi ble gjenforent etter at slekta vår krabbet i land som de første lungefiskene på øyene utafor Husvik-klippen). JP ville klatre i 19-draget.

Svarte at jeg kunne bli med litt senere pga litt overtid.

16:21 Snakket med kona som hadde avtalt buldring med kona til blogg-Vegard. Fint for henne, men en liten føkkøpp for meg. Melder JP mulig bailing.

16:36 Får årna barnevakt. The victory is ours!

19:33 SMS fra JP om at han er i Hovedveggen

Nede på cragget hadde JP allerede fikset tau fra toppen og stod klar med drillen. Sekunder senere var toppankeret inne. Vi rappelerte parallelt ned veggen, mens JP borra, blåste, hamret og skrudde. Ingen bolteføkkøpp denne gangen. For en linje! Veggklatring etterfulgt av en catch, deretter eggklatring toppet av en slags baug. 

Linja var raskt ferdigbolta, men dagslyset var borte. JP kan se i mørket, det kan ikke jeg. På tide å tenne hodelykten. JP gav meg første støtet. Temmelig snilt. Det var trossalt han som tok initiativet til å prøve linja på søndag og som da gikk en ny kileruta kun for å få opp topptauet. Og nå hadde han bolta hele linja, mens jeg bare hadde hengt i stroppen ved siden av og vært en dåsemikkel.

Nuvel; med slynger på selen og en diffus lyskjegle, fra 1990-tallets første generasjons led-teknologi foran øynene, gikk jeg på ruta. Befant meg i min egen lille boble, verden var kun der lyset traff veggen, skotuppene et sted nede i mørket, men det funka bra! Cruxatchen satt og litt senere klippet jeg ankeret. Yohoo! High five, koz o klemz. Trym merket de gode vibbene og logret med.
Ego sender ruta som går til høyre for Kirurgisk presisjon på Hovedveggen
Den beste suksessen er alles suksess og det var nå JP, selve rutekreatøren, sin tur.  Men hvor var skoene hans? Føkkeligføkk! ..ja dette hadde vært krise på alle andre crag, en tirsdagskveld på cragget, i mørket, klokken 21:00, men ikke for oss. Nei, for vi bor jo faktisk på cragget! Oooooo Husvik. LVNGTHDRM!
JP forsvant inn i mørket med sparkesykkelen under armen. Det drøyde ikke lenge før han var tilbake, men det føltes trygt å ha Trym på fanget mens jeg satt og ventet på han. Friksjonsbrisen kjærtegnet furutoppene i glede over å treffe på noe fast etter en lang reise inn fra Skagerak, det knaste i tørt løv av fottrinn som ikke vil bli hørt. Var det grevlingen...eller kanskje Adlertag? Tryms ørere reiste seg. Lyden var borte.

JP dukket like plutselig opp i mørket som han var forsvunnet. Nå var det bekmørkt, men han gikk på ruta og uten å mukke sendte han catchen! Smækk smækk, klipp klipp! Han var befant seg et sted langt der oppe i mørket, men jeg kunne høre lyden av dobbelt ankerklipp!!!

Dobbeltsuksess eller var det trippel ...eller kvadruppel? Ikke vet jeg. Jeg vet bare at det er utrolig kult å gå en ny rute, uansett om det er laang oppi fjellheimen eller 70 meter fra din egen husknute. Borte bra, men hjemme best? Kanskje, kanskje ikke, men det enkle er ofte det beste og det er utrolig hva som funker...selv i mørket.

Hus, hage og tujahekk og tidsklemme. Jeg trodde det var slutt, på klatring, men det ble...i hvertfall per i dag, en ny begynnelse der det hele en gang startet, på Husvik. Sirkelen er sluttet. Den er nå blitt en loop og jeg nyter å spinne rundt livets tivoli. Hohohohooo!, pinlig pinlig...

Som Olsen en gang sa; Jeg er booosta!






6 comments:

  1. Anonymous10:52:00 PM

    sweet jesus, Ove!!

    !LVNGTHDRM!

    ReplyDelete
  2. Anonymous12:50:00 AM

    LOL! Takk for fet CR.

    ReplyDelete
  3. Anonymous12:50:00 AM

    Navneforslag i anagram-form mottas med stor takk!

    Olsendriver, avd. Husvik

    ReplyDelete
  4. Anonymous1:35:00 AM

    Navneforslag: Ollar dåsen

    anagram for Dollaråsen

    Mvh/Lille Napoleon

    ReplyDelete
  5. Anonymous3:23:00 AM

    LOL stemmer åsså for Ollar Dåsen!

    ReplyDelete
  6. Anonymous3:24:00 AM

    Svett rundt ringen.

    ReplyDelete