Øysandpillaren - Revisited av Håkon Gammelsæter


Sjekk denna joikas. Gjeste CR av Håkon Gammelsæter som har vært tilbake og repetert Øysandpilaren mer en tretti år etter at han og Lars Norderhus førstebesteg den i 1980 (ref Trønderrock). Takk for super CR Håkon. Lvngthdrm!

27.12.2012 Øysandpillaren - Revisited. Bilde 1. Foto: Håkon Gammelsæter


27. desember 2012 - Øysandpillaren - Revisited
Tekst og foto: Håkon Gammelsæter
Mer enn 30 år er gått siden jeg var her sist. Den gangen var jeg ung og udødelig... Fossen var feit og fin, vi klatret med håndstropper og hang oss opp i sky-hooks når vi skulle skru isskruer. Jeg har lenge hatt lyst til å komme tilbake, men alder, lavere testosteronnivå (?) samt tynnere selvtillit har holdt meg tilbake. Nå er det ingen vei tilbake. Taukompis Bjørn-Ovin Wivestad er nok i noens øyne en veteran, men i forhold til meg er han ung og utålmodig.
Julematen tynger godt i buken på vei utover, men vi kjører gammel Dylan på anlegget for å mane fram styrke fra gamle dager. Vi forhandler fram en parkeringsplass på lakkeringsverksedet under fossen. Den eneste til stede der snakker mest polsk. Håper han ikke misforstår og lakkerer bilen min til vi kommer ned...
Anmarsjen er kort, men like kronglete som jeg husker. Bratt motbakke, tynt snølag over steinur, stubber og annet ræl. Skikkelig "gaupterreng" som får opp pulsen og svettinga . Det som er er verre er at fossen ser skikkelig slank ut og det har ikke blitt mindre bratt her på 30 år...!
Jeg regner med at psyken og styrken ikke holder til å lede mellomlengden, så jeg sier nonsjalant at "jeg leda den sist så den kan du ta, Bow". Blir godt mottatt.
27.12.2012 Øysandpillaren - Revisited. Bilde 2. Foto: Håkon Gammelsæter


Første lengde begynner slakt og er såpass tynn at det blir rom til litt kaminklatring på toppen. Bra start for meg. Føler at jeg begynner å få tak på moderne isklatring - leash-less og moderne ethics er tøft. En annen forbedring er dunis på stand. Rart vi ikke kom på det på 70-tallet.
Bow titter skjelmsk bort på andrelengda. Han legger kjekt ivei. Men praten stilner fort. Han skrur ofte og puster tungt og rister løs. Ser tøft ut. Jeg kommer meg opp i godt stil. Fornøyd med det. MEN Bow har skrudd så mye på søyla i 2. lengda at han går tom for skruer og har satt igjen toppsøyla til meg.
27.12.2012 Øysandpillaren - Revisited. Bilde 3. Foto: Håkon Gammelsæter


10 meter vertikal is rett ut fra stand, men det ser ut til å være mulig å avlaste armene ved å stemme seg opp. Jeg skrur en tidlig skrue, tar et magadrag og legger ivei. Jeg kjenner at 2. lenda sitter i underarmene og at det ikke nytter å henge lenge og skru. Det gjelder å ikke klemme hardere rundt håndtakene enn nødvendig, undertrykke angsten for å falle, ikke slå hardere enn du må, sku når du ikke tør gå lenger... Keeping your head together heter det på nynorsk. Ikke lett når du henger der, men gir en fantastisk mestringsfølelse når du greier det.
Den luftige rappellen er ren bonus. Vel nede spiser vi mer julegodter, snakker for høyt og kjekt om hvor bra det var. Bilen står der vi forlot den, ingen ny lakk. Vi bytter til Clapton og Van The Man på vei hjem - litt høyere enn nødvendig.
I morgen skal vi ut igjen på ei anna rute. Da starter vi på 0 igjen.....

Håkon og BoW.

Vi tar med bildene fra førstebestigningen for mer en tretti år siden åsså:

Ca 1980 Øysandpillaren - Førstebestigning. Bilde 1. Foto: Håkon Gammelsæter

Ca 1980 Øysandpillaren - Førstebestigning. Bilde 2. Foto: Håkon Gammelsæter

Ca 1980 Øysandpillaren - Førstebestigning. Bilde 3. Foto: Håkon Gammelsæter

3 comments:

  1. Anonymous1:43:00 PM

    Tack för CR..30 år senare...kult.
    Kanske nåt att börja med!
    /Bohuspiraten

    ReplyDelete
  2. For dem som har sterke dragninger mot 'going-back-to-the-source-climbing' så er det mulig å låne Chouinard skruer årgang -80 og økser. Utstyret har sikkert godt av å røre seg. :)

    ReplyDelete
  3. Anonymous3:30:00 PM

    Brukte dere monkey hang i fossen? Ref Gangdalboka. Jeg har aldri fått dreisen på monkey hang.

    ReplyDelete