CR - BRATTKORTEKSAMEN - VEARHALLEN

Vært to turer, eller turær -som vi siær her nere i Vestfold, på inneveggen i Vearhallen bak håndballmålet. Økt #1 fikk jeg og firmenningen så vidt lov til å klatre uten brattkort. Men som klatrevakten sa, Så ville vi bli holdt øye med... Økt #2 med Dressmann-rumpa ble uten spørsmål om brattkort eller vandelattest, men følte nå i nye året at det var på tide å få papirene i orden...


På: Mari og meg
Andre: Stig og Bjørn 
Andre andre: div. ivrige joikz, lekebefal og et håndballag
S&D: div. ruter, mest på topptau og sist men ikke minst: BRATTKORT

En hyggelig kvinnelige brattkortinstruktør ble sensor med skjema og penn og Mari forsøkskanin i tauenden. Ble faktisk litt lett og unødvendig nervøs for å slippe en kollega i bakken. Hvordan forklare det for sjefen? Nervøsiteten forsvant da vi bandt oss inn. De ligger i ryggmargen. Hehehehe! 9erne er langt unna, men ikke sending av brattkorteksamen, tenkte jeg helt til jeg fikk første eksamensspørsmål. Hva står på brattkortplakaten. WTF? Prøvde å hanke meg inn med at jeg kjenner han som har laget filmen, men det hjalp ikke.

Kameratsjekk ok. Sikring på led ok. Sikring på topptau ..stryk! Jeg lot ene sikringshånden gli langs tauet istenden for låst, statisk grep vekselvis og det var kun lov å la tauet gli gjennom sikringshånden på led og ikke topptau.. WWWTFFF??? Litt som å få bestå førerprøven i vogntog, mens man stryker for lett lastebil lizm odshjm. Jeg poengterte at ingen sikrer slik i praksiss, utenom muligens i diktaturer. En annen instruktør, selveste brattkortsjefen måtte avbryte kurset han holdt og blande seg inn. Ikledd vest med uske-blikk var han fasiten. Da han fikk se grigrien, så ville han heller snakke om den. Grigri er nemlig forbudt iht. brattkortloven. Så ville han se meg gi ut tau med grigrien. Spørsmål, avbryte svar, spørsmål, avbryte svar osv. Vanlig herske og dominansteknikk blandt tenåringsbefal mfl. Jeg har klatret i 20 år og greier å gi ut tau uten å måtte klemme grigrien med høyrehånden, men det holdt ikke. Han krevde å se meg klemme den sammen for å gi ut tau. Jeg så snaren han forsøkte å tre rundt halsen min. Lite visste han om at Olsen, Norges første Petzl-importør og Nordtindguide, den tyngste kunnskapskilden vi har innen faget sikringsteknikk mm., lærte meg rett grigri-teknikk iht Petzls normer for 15 år siden. Men min ref. Petzls metode var visst feil da mange hadde dødt som følge av denne metoden...i følge brattkortsjefen, fasiten. Jeg henviste til metode #2, initiert av 8a.nu for hundre år siden, men denne var også feil. 
Hva var så rett??? Svar; alt annet enn grigri
Plutselig forsvant han bare. Mulig han skulle kurse videre eller kanskje han skulle til jobbintervju i et land av allerede nevnte kategori, ikke vet jeg. Nå som den enøyde kongen blant de blinde hadde talt, måtte jeg uansett forsmedelig bytte til normal brems og konte i eksamen ...i topptaussikring. Brattkortinstruktørinnen forstod nok greia, men hun utførte kun ordre... Følte en mangel av egenerfaring og egen tenkning hos de nevnte der jeg stod og dro inn tauet med vekslende låst grep om sikringsenden av tauet, mens jeg vurderte om det i det hele tatt var noen vits fåsds. Sentraltstyrte retningslinjene blir innavlet lizm, ja som om statsministern skulle blitt arrestert av lensmannen i en fjellkommune for å bære kniv på fisketur, siden det er forbudt i Oslo sentrum. Hahahahahahahahahaaaaaa!

Nuvel: bestod i allefal til slutt. Alt annet ville vært en skandale og fått konsekvenser. 

Resten av økte topptauhoret vi diverse ruter på 5-6er-tallet. Ble sadopumpa adle saman og Mari er kun et cragbesøk unna å gå Arneruta på Husvik.

Ellers er de verdt å nevne at innledningsvis nevnte Stig og Bjørn er to ringrever fra selveste Drontheim og SunndalenJeg, som selv startet dannelsen min i fjellet, merket en, for de andre inneklatrerne ikke sansbar, autoritær og mektig odør. En aura av kunnskap og kløkt som kun finnes hos de som har bygget landet. De kunne begge bekrefte medlemskap i Kluben, med en b, fra den gang man måtte ha anbefaling, selvfølgelig og naturligvis i likhet med meg selv, broærn og OlsenRspkt Klub-brødre! Endelig godt det er flere av oss her nede på Gullkysten!

Dessverre vet jeg nå om en som aldri vil kunne nå opp til de kravene vi edle klubmeldemmer for lengst har oppfylt... 

Takk for oppmerksomheten. Og for de av dere som tenker dette er litt som bitre ord fra en bitter gammel mann, som så vidt bestod legeattesten for rett til førerkort etter fylte 70, så har dere kanskje rett. Eller ikke.

Med vennlig hilsen
Olsendriver avd. Tbg, Klubmeldem og brattkortautorisert

PS! Klub-brødrene kunne melde om at et klatrelag nå til helgen skal vinterbestige selveste Trollveggen. Laget består av en kjent norsk skikjører med briller, en klatrer med navn "Lavvo med jord over" + en til. Klub-brødrene hadde møtt dem under treningsamling til turen på Hemsedal Cafe i jula. 

Vi ønsker laget great success og minner om at det aldri er skam å funke bailefunken! 
Hvis noen passerer forbi Trollveggen neste tiden; ta et bilde og send det til Olsendriver.

10 comments:

  1. Anonymous11:58:00 PM

    Hærlig! Merkelig at du ikke skrek, "Vet dere ikke hvem jeg er?!?!"

    ReplyDelete
  2. Anonymous12:43:00 AM

    Grattis med brattkort!

    ReplyDelete
  3. Anonymous2:12:00 AM

    Hihiii!

    ReplyDelete
  4. Anonymous2:16:00 AM

    Artig var det i alle fall, fra sidelinja
    Stig

    ReplyDelete
  5. Anonymous2:48:00 AM

    Haha roligt o troligen skulle ja också stå där o fippla..men så har jag ju inget greencard heller, vågar inte.../JO

    ReplyDelete
  6. Anonymous8:35:00 AM

    Haha. Denne opplevelsen hørtes merkelig kjent ut.
    Selv om min flashback kommer fra et annet klatresenter (Utehallen, Trondheim).

    ReplyDelete
  7. Anonymous1:31:00 AM

    I Stockholm kallar vi dem för "pärmbärare". Likt själlösa Nazguler svävar de runt i hallen och sätter skräck i klättrarna. Har du fel färg på skorna eller glömt knuten i änden på ditt 60m rep (repet kan ju glida genom bromsen om du går och sätter dig på toaletten samtidigt som du säkrar) blir du utslängd.

    ReplyDelete
  8. Apropos flashbacks:

    I Canada har man ikke brattkort. Men kontrolløren i en militær klatrehall som jeg besøkte der, opplyste meg om at jeg hadde knyttet åttetallsknuten speilvendt og ikke fikk begynne å klatre før jeg hadde snudd den...

    ReplyDelete
  9. Interessant artikkel, og blogg. NKF har nå løst problemet ved å senke kravene man må innfri for å bli innendørsinstruktør. I Bergen gidder vi ikke å utdanne instruktører lenger, og vi bruker helst folk som ikke er instruktør. Husk at det er farligere å klatre på topptau enn på led, derfor bør du alltid bruke byttegrep når du klatrer på topptau. Å skli den dominerende hånden oppover langs tauet er ekstremt farlig, men det er helt greit å gi dynamiske fall så lenge du har den ikke-dominerende hånden på tauet. Det er jo åpenbart.

    ReplyDelete