Skagadalen Appendix

Her kommer noen av Pump Fiction sine bilder fra Skagadalen.  I et forsøk på å opprettholde en viss variasjon prøver jeg med Fjellvettreglene som bildetekst.
 
1. Legg ikke ut på langtur uten trening. Her trenger jeg og Onkel Jo strong-man-style ved å læpse rundt med dobøtta.
2. Meld fra hvor du går. Her proklamerer jeg og Onkel Jo for alle High Camperne at vi skal stå på ski ned Andrews Renne.
3. Vis respekt for været og værmeldingene. Her viser jeg respekt for været mens Pump Fiction sjekker værmeldingene både på yr og storm.
4. Vær rustet mot uvær og kulde selv på korte turer. Ha alltid med ryggsekk og det utstyret fjellet krever. Bildet forklarer seg selv.
5. Lytt til erfarne fjellfolk. Jeg har lyttet så mye til The Ols at jeg alltid hører stemmen hans inni huet mitt fåsds.








6. Bruk kart og kompass. Vi går på kompasskurs bortover Dyrhaugsryggen.
7. Gå ikke alene. Onkel Jo prøver å ta igjen High Camperne så han slipper være ensom. Legg merke til høyrearmen som ble lammet av et hjerneslag han fikk i vinkjellern på Klubhytten.
8. Vend i tide – det er ingen skam å snu. Her snur jeg fra Nordre. Men mindre man går en rundtur eller flytter for godt, så snur man alltid på et tidspunkt.
9. Spar på kreftene og grav deg inn i snøen om nødvendig. Dersom du ikke finner snø så må du finner på noe annet. Jeg ønsker meg en sånn Landcruiser egentlig.

Til slutt henter vi noen ord om Fjellvettreglene i media fra Wikipedia:
Gjennom mange år har fjellvettreglene blitt presentert på NRK. Reglene har blir sendt på radio siden 1969 og på TV siden 1972, ledsaget av et musikkstykke mange ennå assosierer med fjellvettreglene. Musikken er en instrumentalversjon av «Daydream» spilt inn av Frank Pourcel og hans Grand Orchestra.
«Daydream» er komponert i 1968 av Raymond Vincent, Sylvain Van Holmen og David Mackay. De to førstnevnte var medlemmer av den belgiske rockegruppa Wallace Collection, mens Mackay var deres australske plateprodusent bosatt i London. Enkelte strofer i melodien er hentet fra Svanesjøen av Tsjajkovskij. Originalversjonen av «Daydream» ble spilt inn av nettopp Wallace Collection og sangen var en stor hit i Europa i 1969.

Rundt 1989 ble fjellvettreglene presentert i form av den eplekjekke skiløperen Severin Suveren (spilt av Åsleik Engmark), som det gikk galt for hver gang, men som klarte seg av ren flaks.

1 comment:

  1. Joikastruck joika12:38:00 AM

    Konge Olsentake on fjellvettreglene! Går ut i fra at Andrews's renne var like lætt å stå på ski ned som å klatre opp?

    ReplyDelete