Nordveggen på Hovenmannen S&D

På: Przemek, Tor Arne (ferskt Klubmedlem), Dr.H og meg selv.
Crag: Hovenmannen a.k.a Hornet
Dato: 01.11.2013
S&D: Ny rute, 9tl, WI4-, M5+, A1
Forhold: Vinter game on over 1200 meter
Fotocred: Tor Arne og Henrik fra klatringen. Dag The Dog og Jocke tok betabildene i 2012.

Full CR this is not. Rutebeta nederst. Skulle så gjerne hatt med Jocke som så ut linja. Jeg snudde under innsteget med han og Dr.H i fjor pga minimal mojo fra min side.
 
Jeg forventet Kaldfonnahorror og derfor stod vi opp 00:30. Her er polakkens frokost. Jeg takket høflig nei til pølse og tvang i meg müsli som smakte dritt.



Polakken høyt over Sunndalen City.

Vi var i gang med klatringen 06:00.

Andre taulengden.

Tredje lengden. Lenger opp på denne lengden kom cruxet der polakken tok et fall. Og jeg dro meg forbi. Starten på ruta viste seg vanskeligere enn antatt. Men resten var mye lettere enn antatt. Tror man kan finne en enklere passasje opp mot hovedlinja som starter fra et snøfelt.

Sunndalen yeah.

Old man in the mountain. Følte meg som piss hele formiddagen etter den tidlige starten. Men utover dagen ble formen bedre og til og med matpakka smakte.

Dr.H mitt i klassisk alpinismus.

Przemek når snøfeltet. Herfra var det plankekjøring all day long.

I gang med islinja til himmelen.

Issessongen er definitivt i gang.

Lenger opp i renneformasjonen.

Store formasjoner i en korridor som splitter fjellet.

Hoåsnebba, Snøvasskjerdingan etc.

Høyt over Sunndalen.

Nesten oppe. Siste lengdene var lette.

Uttopping med masse dagslys til overs. WTF?

Dr. H og meg selv ved utsteget.

Fjøsnissen.


Polske panseralpinisten.




Kongen, Dronninga, Vinnu rett på andre siden.


For å unngå det skumle Rysskaret gikk vi ned på baksiden og ut Grødalen mens jeg drømte om taco. Drømmen ble oppfylt senere på kvelden.






 
 
 
 
 
 
 
NORDVEGGEN PÅ HOVENMANNEN
Antall taulengder: 9
Grad: M5+ A1 (sikker M6++ i fri), Wi4-. Det meste er moderat miksklatring og cruxet på tredejelengden kan sikkert unngås. Det ble et veldig direkte crux mitt i noe lettere. Fra isen og opp er det lett og greit med standplasser så gode som stemningen i Sogndal.
Klatret 1.november av Przemek, Tor Arne, Dr.H og megselv
Anmarsj: Parker ved turstien opp mot trimposten under Kaldfonna. Følg anleggsvei til litt forbi hytte. Følg veldig vag sti oppover og innover. Unngå ur på platået ved å gå mot Rysskaret og traversere tilbake på oversiden av de første stupene.
En av mange linjer. Som venter på adle joikas. Fjellet ligger rett til venstre for Kaldfonna. Foto: Dag The Dog.

 

Sjekk linja til høyre for den vi gikk. Foto: Jocke.

Sjekk linja til høyre. Foto: Dag The Dog.

Sjekk isen som leder opp til høyrelinja. Foto: Dag The Dog.


 

Anmarsjen gikk via travers fra høyrekant av bildet. Foto: Dag The Dog.

9 comments:

  1. God skit, og mye is i høyden gitt!

    ReplyDelete
  2. God skit, og mye is i høyden gitt!

    ReplyDelete
  3. Anonymous1:51:00 PM

    Fett!

    ReplyDelete
  4. Anonymous2:01:00 PM

    Härligt.Precis som jag tänkte mig.Synd ni inte kunde hålla fingrarna fr syltburken lite till bara...
    I´ll be back.
    Grattis från en grinig klätterkåt Gubbe!

    ReplyDelete
  5. Anonymous2:26:00 AM

    GrattIS ! :-D

    ReplyDelete
  6. Kalksteinstafsinga de neste to ukene blir ikke det samme etter denne posten fåsds.

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. Anonymous11:37:00 AM

    Dere kjører på! Føler meg som en pingle her jeh sitter i Barbizon og skyller innpå 5ølen og sjekker yr om min morgendagens 4meter høye stein er utsatt for noen regndråper.Kjør på! Peace out.Erik Hatte.

    ReplyDelete
  9. Hej!
    Låter som en riktigt roligt äventyr och jag gillar verkligen er blogg!

    Jag jobbar på EpicTV och vill uppmuntra bloggare att blogga om klättring och andra extremsporter. Maila mig på petter@epictv.com så kan jag berätta mer vad jag har för tanke :D

    Ha det bra!
    /Petter

    ReplyDelete