Musikkåret 2013. Musikk ække viktig som Tommy Tee sang nå på slutten av året. Men musikk er viktig. Her er en kåring av de 6 beste låtene DETTE året. DATT du av stolen nå. For mye ribbe?

Erik kårer årets ta-i-låter. 10 låter ble litt mye å skrive om, så jeg valgte 6 låter. Som klatresenteransatt spiller jeg ca 40 timer med musikk i uka, bruker Spotify. Totalt spiller vi 66 timer musikk i løpet av en uke. Fra disken kan jeg i det skjulte følge med på og styre kundenes treningsfølelsesliv. Setter jeg på noe mellomhardt tar alle i, spilles noe rolig går kaffen unna og folk blir daffe, setter seg ned i sofan. Her en dag satt jeg på noe av det hardeste knallharde for å se hva som skjedde. Satt på Kall Värld av Totalt Jävla Mörker på høyt volum, sinnsyk låt som bygger seg opp mot et crescendo av et skrikerefreng, fantastisk ta-i-låt, kanskje den råeste. Noen kunder ble helt paralyserte, en kunde kom bort til meg og sa at sangens refreng hadde stoppet støteforsøket, mens andre omtrent løp bort til buldern de jobba med og tok i. En periode tidligere i år satt jeg på Tom Waits sin powerballade Tom Traubert`s Blues 5 minutter før stenging kl 22 på ekstremt volum, det resulterte i at alle ga seg og gikk melankolske mot garderoben, hver gang. Etter hundrevis av timer med Spotify Dijæi`ing i løpet av 2013 kårer jeg herved disse 6 låtene til de mest populære ta i sangene i år. Vet ikke om sangene ble gitt ut i år, men det orker jeg ikke sjekke, er ikke journalist. 6. M.I.A Sang: - Paper Planes. Alle liker å føle seg tøffe når de buldrer. Alle drømmer seg litt bort og føler seg litt tøffe til denne..jeg har nok sett det, ikke jug;) "All I wanna do is (BANG BANG BANG BANG!) And (KKKAAAA CHING!) And take your money" 5. Kendrick Lamar. Sang: - Rigamortus. "Got me breathing with dragons. I'll crack the egg in your basket, you bastard.I'm Marilyn Manson with madness, now just imagine the magic light to asses, don't ask for your favorite rapper". Bass, oppbygging, utrolig rask rapping på slutten, skal du ta i i løpet av låta bør du vente til slutten når Kendrick rapper så kjapt at det nesten ikke er mulig å rappe raskere. 4. Mala Rodriguez. Sang: - Cuando Tu Me Apages. Beintøff låt av Mala. Når bassen og refrenget dirrer i veggen på klatresenteret får man følelsen av å oppholde seg på et litt farlig sted. Ikke kødd med oss, her trener vi hardt. 3. Skambankt. Sang: - O Dessverre. En av de råeste rockelåtene gitt ut i Norge noensinne. Og for en tekst!! Suggerende med et driv hele veien. Bra å trene pump til..hadde den bare vart litt lenger!! 2. Kanye West. Sang: - Black skinhead. Kanye West er et musikalsk geni og denne låta er instrumentalt genial. Helt rå instrumentale skifter i løpet av låta som får deg til å klatre litt hardere. "Four in the morning, and I'm zoning. They say I'm possessed, it's an omen.I keep it 300, like the Romans.300 bitches, where the Trojans?.Baby we living in the moment. I've been a menace for the longest. But I ain't finished, I'm devoted. And you know it, and you know it" ' 1. Vinneren: Kvelertak. Sang: - Mjød. Kvelertak er det bandet jeg får flest spørsmål om å spille. Mjød er hardt men akkurat ikke for hardt til at folk blir paralyserte og besvimer. Kunne også valgt "Evig vandrar", men Mjød er kongelåta. Den får adrenalinet til å bruse. Har jeg en litt kijp trøtt dag på sykkel`n på vei til jobb setter jeg på denne på headphonsene. Jeg har til og med drømt meg bort, lukket øynene, spilt luftgitar og sett meg selv på scenen foran tusener spille denne....neida..joda;)Hilsen Erik Hattestad (Låter som nesten kom med....: Juicy J med Bounce it og Bandz A Make Her Dance, Ane Brun med Virvelvind,Side brok med Anne Liane (med sirkelsag), Senjahopen med Over Heia, Kultur Shock med Tutti Frutti, Bjørn Hellfuck med Krabbeklo og selvfølgelig den gamle klassikern Jeg er god,Jokke og Valentinerne).

4 comments:

  1. Anonymous12:35:00 AM

    Musikken på verket suger, dessuten spiller dere altfor høyt.Umulig å gi beta når hip-hop-hælvete dundrer i hele det kalkstøvbefengte bygget.
    Mvh en bitter gammel gubbe.

    ReplyDelete
  2. Anonymous3:34:00 AM

    Hei bitre gamle gubbe!:) Mange år siden jeg jobbet på verket,i Trondheim spiller vi kvalitetsmusikk. Mvh Erik

    ReplyDelete
  3. Anonymous3:52:00 AM

    tung tung rock er et effektivt middel for å rydde buldrerommet for småbarn og småbarnsforeldre på en søndag ettermiddag. Kombineres gjerne med å gjøre noen store dynamiske flytt hvor beina flyr rundt (lag din egen helicopetre) og powerscreams.
    Anbefales.

    ReplyDelete
  4. Anonymous10:51:00 AM

    musikk er støy uansett! jeg vil høre fuglesang, ikke bråk-ungdoms populærmusikk.

    Fortsatt bitter gubbe.

    ReplyDelete