CR Rjukan Isklatrefestival 2014

På: Meg selv, VPG Rune, Marius Politi, André, The Ols
Andre: Jakob, Rusbrusen, Dick-In-The-Toaster, Dave Donkeli Doo, Sondre, div joikas og alle barna i bakkebygrenda.
S&D: Fyrstikka, Bolta istapp, Gjennonhulla istapp1, Gjennonhulla istapp2, Gjennonhulla istapp3 og Gjennonhulla istapp4.
Forhold: Sol på Krokan og bedre stemning enn i Sogndal

Konseptet var enkelt. VPG Rune skulle til Rjukan for utstyrsdemo på isklatrefestivalen. Hang meg med mest for road tripen og å treffe Ols så klart. Rart å dra tilbake til hølet i Hardangervidda. Var der mye som søkende tenåring. De siste fjorten årene har jeg vært der kun to ganger; i fjor på NTK-samling og i 2004 på jobb for Ols på Brenissesamling. Nå var jeg der igjen. Annen mann i annen tid. Rjukan har blitt isklatringens Kalymnos. Et kult konsept som definitivt ikke er alpinklatring.

Vi måtte levere noe stæsj til en viss næringslivstopp i Oslobøgda og ankom opplegget på fredan noe sent. I gamlekinoen var det ustyrsdemo og foredrag av Rusbrusen. Rommet med utstyrsdemo ble fylt opp av joikas, søkende gærninger og briter på lavbudsjett. Festivaler er ikke helt min kopp med te fåsds. For gammal til det. Hadde ikke reflektert over at det var ja, æh, festival. Rommet var proppa, lufta tung av svett ull og sure dreads. Jeg stod midt på gulvet og fikk mitt første anfall av sosial angst, eller var det overdose av joika? Tok en time out i en av fluktstolene til The Ols ute i lobbyn og fikk henta meg inn. Nachos og øl på Hyttebyen sammen med wolfpacken innen nordisk fjellsport etterpå. Det smakte.

Lørdan var det utstyrsdemo, clinics og konkurranse på Krokan. VPG Rune, The Ols og André var der for å pushe utstyr, men alle ville jo klatre.  Fikk først en runde craging med The Ols. Kjempehyggelig å knyte meg inn med min gamle mentor. Olsen showa på en bolta søyle. Sa noe høyt til dem andre om at man skal behandle isen som om den var huden til sin kjære; varsomt. He he jaja. Da The Ols forsvant for å pushe stasj og delta i konken tok Rune over og vi fikk klatret masse fint den dagen. The Ols kom på tredje i konken tror jeg. Rusbrusen vant så klart.  Veldig morsom kommentering og musikk som vi hørte selv om vi hang på iser langt unna innimellom.
Kjempefin dag med soft is full av hull som reduserer skumle pillarer ned på nivå med oppvarmingsruter på Railay. 

The Ols på Gjennomhullet istapp1.
Rusbrusen rigger.
Tysker på Fyrstikka.

På kvelden var det foredrag med Dick-In-The-Toaser. Han stod ved inngangen til salen og sa jeg ikke fikk komme inn på foredraget hans. Jeg svarte med å spørre hvordan det gikk med brødristern hans hehe. Supert foredrag fra Kirkpatrick. Og han fikk brødrister som takk av arrangørene hoho. Arrangørene skal ha kred for å stelle istand et så fint tiltak. Håper de har penger og tid til å fortsette med det.

"Wicketti wæcketii woooo! Hello everybody in da house let me hear you scream prusik!"

Dick-In-The-Toaster befinner seg i nedre høyre bildekant.

Lvngthdrm på Park Hotel.

Søndag ble det rolig morgen på verdens mest træshy hotel: Rjukan Park Hotel. Men dog med en viss sjarm. Sur kaffe og blide folk. Vi koste vårs. Climb Inn var ikke ledig fåsds.

Utsikten fra rommet var som et gammelt minne. Guns Grill og Rjukan Vandrehjem. 

Den glamorøse sportsbransjens bakside. Morgenmøte blant pissflekkene.

Hvor lenge har dere to vært en par egentlig?

Høydepunktet hjem var grønn curry på Tunet Kro ved Fåvang. Anbefales.

Nok om det og sayonara. Rjukan er fine greier. Og mad kred til arrangørene.

<CR Slutt>




5 comments:

  1. Anonymous11:58:00 PM

    Ho ho hooo!

    ReplyDelete
  2. Anonymous1:39:00 AM

    Mulig jeg husker feil, men mener at Andy Kirk.etc.etc sa "balls in the toaster", ikke dicken. Eller er det ønsketenking?

    ReplyDelete
  3. Anonymous1:05:00 PM

    du husker feil

    ReplyDelete
  4. Anonymous3:57:00 AM

    dick in the toaster!

    ReplyDelete
  5. Bra CR i kjent og kjær od-stil:) Trivelig å snuble over dere på Krokan, var definitivt bedre stemning der enn i Sogndal den helga fåsds. Keep up the good work!

    ReplyDelete