Vargtimen

"Vi henger i en tynn tråd, og den tråden er spunnet av tilfeldighetenes skygge".Juli. 2005. Kl.03.00. Riiiiiing. Byen lå stille, menneskene sov. Natten, en interessant greie. En parallell verden egentlig. Dagen, folk driver rundt, skal rekke det ene og det andre, så kommer natten. Booom, stille,tilsynelatende skjer det ingenting der ute i gatene. Hvor lenge kommer det til å være sånn? Hadde jeg vist ipaden jeg sitter og fikler med nå til Kopernikus i 1543 hadde han klødd seg i hodet...Kopernikus hadde ikke trodd det var mulig, så det er vel ikke så rart å si at om 50 år sover vi ikke mer..vi har datachipper i hodet tilpasset hva vi skal, Microsoft prøver å overgå Apple, idrettutøverne er ikke lenger sponsa av Nike..stadionene er gigantiske, de beste i verden er 40 meter høye og går på digitale steroider, og vi ler av at det ikke var lov å dope seg for å bli god i 2014.Men kanskje du har lyst til å sove litt..søvnmonopolet har små flasker med søvnremedier for de som har lyst til å være litt umoralske å ta seg en time på sofan,vi spiser ikke, grandiosaen sprøytes direkte inn i magen...på et sekund..et effektivt samfunn. Trenger man ferie er det bare å sette seg ned i stolen, plugge inn kabelen i hardisken alle er født med om 50 år..gleder du deg? Trykk på stedet du vil..nei ikke trykk..tenk på stedet du vil på ferie..lag det selv i hodet..matrix. Sånn er det om femti år. Men du rister på hodet og tror det er sånn det er nå om femti år. Det er ikke det vettu, det var ikke sånn det er nå for femti år siden. Det er derfor jeg ikke driver med pensjonssparing. Jeg er snart 33 år. Det er 33 år til jeg er pensjonist. Det finnes ikke penger om 33 år, det finnes ikke pensjonister om 33 år. Hva som finnes ? Jeg vet ikke, jeg er ikke spåmann, får håpe det er noe godt...hvis ikke Einstein hadde rett og vi har slått hverandre i hjæl med klubber før det da. Da blir jeg ihvertfall ikke pensjonist. Usj. Så var det dette med natten da, jeg har lett for å dette ut. Byen lå som sagt stille. Klokka tikket 03.00. Vargtimen var i gang. Timen man bør sove, det er ikke bra å være våken i Vargtimen. Og jeg sov, jeg liker ikke å være våken i Vargtimen. Men telefonen ringte. Jeg skvatt til, hvem ringer i det Vargtimen er i gang. Hjertet banket, pulsen økte, jeg hadde drømt noe fælt, det ringte, jeg svettet, det var en av de varmeste julidagene man lengter etter men som kroppen ikke alltid takler, så man begynner å lengte etter kald luft. Det ringte og jeg lengta etter kald luft. -Hallo? -Hei Erik, jeg er på Kolsås, jeg henger i sydtstupet og heiser bikkja mi opp og ned. Jeg har lagd et nytt heisesystem, det funker dritbra, kommer du en tur? -What..hvorfor i helvete heiser du bikkja di opp og ned Nedre sydstup midt i Vargtimen? Hadde du gjort det på dagtid ville jeg kanskje skjønt det, kanskje. - Jeg trener på kameratredning og storveggseffektivitet, tar du en tur? Du trenger treninga. -Sorry, jeg er for trøtt. Jeg kan ikke nå, det er midt i Vargtimen. Det hadde faktisk vært ganske kult, du skulle ringt for tre timer siden. I Vargtimen kan alt gå galt, det burde du visst. -Ok, skjønner,men jeg fortsetter en stund til, du vet, i storveggen må man noen ganger klatre i Vargtimen hvis det kreves, så det er viktig å være forbredt. - Jeg må sove, vi snakkes, å klatre i Vargtimen..heise bikkja..midt i Vargtimen er som å knuse et speil under en stige på fredag den trettende mens du skriker Murphys lov inn i eksosrøret på en bil som står på tomgang, god natt, vi snakkes i morra, lykke til! - Sa du lykke til??? ikke legg på...faan, sa du lykke til...man sier ikke lykke til i sånne situasjoner..vet du hva du har gjort..man sier tvitvi, er du helt dum..man sier tvitvi, sier du lykke til til en kunstner,en skuespiller før en premiere,en hundremeterløper før en finale..så går det gæærnt, er du klar over hva du har gjort, man sier tvitvi!!!!!!!! - Tvivi. "Så månen, ser du, kjære venn, den er ei just for katten. Hvor ville også dagen hen, om den ei hadde natten?" Hilsen Erik Hattestad.

3 comments:

  1. Endelig Krimpern-innlegg ;-) Takk!

    ReplyDelete
  2. Anonymous4:27:00 AM

    Glimrende! Takk!

    ReplyDelete
  3. Anonymous5:59:00 AM

    Takk.Erik

    ReplyDelete