I was feeling kinda seasick. (Del nr 2 av 2 av dokumentarserien strange dreams)

Procol Harum spilte sin eneste hit i det jeg satt meg på et tog og forlot haugene av ting, Røyksopp og papirer. Høststormene på Danmarkskysten hadde roet seg.Det var en sval varm vind når toget stoppet på Dovre.Den bestemte stemmen over høyttaleranlegget hadde gitt oss passasjerer 10 minutters pause.Vi skulle vente på et kryssende tog.Jeg var i en tanketom ubestemmelig stemning.Prøvde å føle på om det kjentes bra eller dårlig.Konkluderte med at det vippa over på den positive siden.Rusla rundt på perrongen,så utover Dovrelandskapet. Det ga meg ikke så mye. Merket det og så en gang til utover fjellheimen,ingenting.Men jeg likte den varme vinden på perrongen og at jeg hadde 10 minutter.Konduktøren stod og vippa med beina opp og ned og til siden i den åpne togdøra.-Er det lov å røyke på perrongen? -Ja,ulovlig fra første sept svarte han kjapt. Tente meg en røyk og så utover Dovre igjen.Hadde ikke røyka på noen timer og nikotinen smøg seg behagelig gjennom kroppen.Ble svimmel på en god måte.Noe jeg sjelden blir lenger av sigaretter.Jeg likte meg på Dovre.Så var pausen over.Gikk ombord. Det satt to pensjonister på setene mine.De må ha vært nærmere 90. Jeg sa forsiktig.- Unnskyld ,jeg hadde den plassen ved vinduet der. Hun som satt på plassen min så på meg med et vennlig men tomt blikk,sa ingenting. - Hvis jeg kan se billettene så kan jeg finne de riktige plassene for dere. Vi får vente på konduktøren kom det spakt fra han som satt ytterst. Ja,dere trenger vel å sitte litt,jeg tar meg litt mat, sa jeg og tok ut to kalde pizzastykker jeg hadde i baggen på hattehylla. Gikk ut i gangen ved toalettene. Stod der og spiste pizza. Det kom jevnlig folk gående forbi. Begge toalettskyvedørene stod åpne. Folk så skeptisk på meg. Stod ikke i dokø,og jeg spiste pizza. Tenkte over hvor merkelig situasjon det var. Man kan finne på mange forskjellige scenarioer i hodet,situasjoner. Men virkeligheten er alltid mer absurd.Hadde aldri klart å lage et bildet i hodet av at jeg skulle stå i en gang ved to åpne toaletter på et tog og spise kald pizza fordi to gamle mennesker hadde satt seg på feil plass i det jeg tok en røyk på Dovre fordi vi venta på et kryssende tog. Antakelig fordi situasjonen ikke var interresant nok. Gikk inn på toalettet.Låste døra og satt meg på do med lokket og klærne på.Måtte ikke på do. Trengte bare å sitte litt. Var fortsatt i en tanketom positiv stemning og satt der lenge,det må ha gått minst et kvarter før jeg begynte å føle meg rastløs. Kom på at jeg ikke hadde med drikke i baggen og kjente ingen motivasjon for å gå å kjøpe noe i restaurantvogna. Sveipa hånda forbi skannerbryteren som satt i gang vannet. Drakk varmt togvann. Smakte ikke vondt,men heller ikke godt. Var tørst og drakk rundt en halv liter. Gikk for å finne konduktøren .-Har mista plassen min.Det sitter to gamle der. Kan godt sette meg her i komfortvogna hvis de to vil sitte ved siden av hverandre.- Nei her har du ikke betalt for å sitte,tonen var streng. Ok, du kan sitte der borte.Konduktøren pekte på en ledig plass der man sitter to og to mot hverandre. Jeg så bort på plassene og målte beinplassen kjapt på øyemål. - Jeg velger plassen på toget når jeg bestiller på nettet fordi kroppen min er 1.98 meter lang,trenger plass,så det går ikke sa jeg krast.Men jeg følte meg fortsatt positiv,bare viste det ikke for omverden. Jeg gikk ut i gangen mens konduktøren ordnet så de to gamle ble flyttet til to ledige seter lenger bort. Gikk inn i vogna igjen og sa høyt til de to 90 åringene: - Går det greit? - Ja, svarte de. Satt meg ned i setet. Så ut av vinduet. Det var mørkere ute enn bare for noen uker siden på denne tiden av døgnet.Jeg følte meg med et uvel,sjøsyk. Som om bølgene fra Skagendrømmen gynget rundt i meg.Kjente smaken av det varme togvannet i det vi gled sakte inn på Otta stasjon og den bestemte stemmen over høyttaleren ga oss 5 minutters pause på perrongen.Det var akkurat det jeg trengte.Hilsen Erik

3 comments:

  1. Anonymous9:46:00 PM

    logge inn og finne denna satte gullkant på morran. takk erik. k

    ReplyDelete
  2. Anonymous2:33:00 PM

    Hilser fra Skagen Kjetil! E.

    ReplyDelete
  3. Anonymous4:06:00 AM

    Mer! Takk!

    ReplyDelete