Nils Nielsen om Fandens hekletøy og boltene på Klauva

Bolting i fjellet er det ikke lett å uttale seg om. Spesielt når de fleste som leser ikke skjønner en dritt og tror at bolterne gjør fjellet mer sikkert og mer tilgjengelig. Da 71 Grader Nord skøyt fra hofta med Hiltin på Hettpiggen var det lett for oss å kritisere fordi vi kjente området og kunne stå 100% for at boltingen ikke økte sikkerheten på noe som helst vis. Det samme da Jasper bolta i Gudvangen, nettopp fordi han bolta delvis i terreng som tidligere var blitt førstebesteget av oss på drivern. Vi har blitt oppfordret til å følge opp boltinga på Klauva på samme vis, men det er ikke så lett å si noe om et fjell man selv ikke har klatret. Derfor er det supert å se at Nils Nielsen nå uttaler seg om boltinga på Klauva. Jeg håper folk forstår at argumenter mot bolting har ingen ting med elitisme å gjøre, men sporløs ferdsel. Oj der uttalte jeg meg vist allikevel om saken. Når jeg først er i gang så kan jeg si at Lundbergs definisjon av "tradrute" er helt på trynet i innlegget på norsk klatring. Stil er noe jeg gir faen i. Du kan friklatre, aide, jumarere eller bruke stige, så lenge du ferdes så sporløst som mulig (dvs har en portabel stige hehe). Når man bolter ground up i terreng man ikke behersker så får man fort en tragedie av en boltestige.
Og til deg som synes rapellslynger er stygt og glorete i fjellet: Det er du og one-piecen din som er støgg, ikke slyngene. Slyngene kan vi fjerne i ettertid, mens bolter er permanente installasjoner som over kort tid gjør fjellet til rustne skraphauger fulle av høl.

Her kan Nils Nielsens innlegg om boltingen på Klaua leses: Fandens hekletøy og boltene på Klauva

Eiliv Ruud på en av flere nye ruter gått i sydsiden av Klauva-massivet i desember 2007. Foto fra Nielsens blog.

2 comments:

  1. Anonymous3:20:00 AM

    Det eneste som er værre enn bolter i fjellet er one-piece.

    ReplyDelete